Spojování pásů mechanickými sponami

Spojování dopravníkových pásů mechanickými sponami v GUMEXUDopravníkový pás, spojený mechanickými sponami, se používá především v provozech, ve kterých si spojuje provozovatel pásy svépomocí a nemá k dispozici zařízení pro spojování pásu za tepla.

Jak spojujeme pásy sponami

Pás uřežeme přesně na požadovanou obvodovou délku a šířku a oba konce pásu osadíme, pomocí speciálního přípravku, vhodným typem spon. Můžeme si vybrat z těchto možností: Aligator RS, ELEVATOR, R2, R2S, ALIGATOR RIVET, ANKER G. Pro aplikaci některých typů spon je potřeba mít k dispozici speciální přípravky. Ty máme samozřejmě také v našem sortimentu. Výhodou spon MS, SS a SUPER SCREW SS je, že k osazení žádný speciální přípravek není potřeba.

Výhodou metody spojení pásu pomocí mechanických spon je rychlé vytvoření funkčního spoje, příznivá cena spoje a technologicky méně náročný způsob spojení dopravníkového pásu pro montéra. „Cenou“ za tento jednodušší způsob spojení je však snížená tahová pevnost pásu.

Více o vhodnosti použití spon pro dopravníkové pásy, montáži i výhodách a nevýhodách se dočtete níže.

Pošlete nám poptávku

Jak se vyznat ve spojkách na dopravníkové pásy

Zvolte si správnou spojku podle toho, k čemu má v praxi posloužit a jaký typ dopravníkového pásu bude „jistit“.

  • Spojky MS z pozinkované oceli nebo nerezu lze rychle namontovat, jsou určeny přímo pro pryžové pásy a pro velké namáhání. K jejich montáži není zapotřebí žádný speciální přípravek. 
  • Opravné spojky typ SS lze rychle, jednoduše a bez dalších montážních přípravků nasadit, jsou vhodné spíše pro dočasné spojení trhlin pryžových dopravníkových pásů – je to tedy spíše taková „výpomoc“ - dočasné řešení. 
  • Ke sponám R2, R2S, které lze použít rovněž pro pryžové pásy, je nutný speciální přípravek osazení (R2 T) a jde rovněž pouze o dočasné spojení trhlin. 
  • Spojka SUPER SCREW SS naopak nevyžaduje žádný speciální přípravek osazení a vydrží i velké namáhání pryžového pásu. 
  • Spony ALIGATOR RIVET používáme v kombinaci se speciálním přípravkem osazení ALIGATOR RIVET ART, jsou určeny pro velké namáhání pryžových pásů, osvědčily se např. na senovazačích.
  • Spona ALIGATOR RS je určena pro spojení PVC a PU pásů, je k ní nutný speciální přípravek k osazení (RSC 187), není vhodná pro velké namáhání.
  • Výhradně pro PU pásy je vhodná spona ANKER G, ke které je nutný speciální přípravek osazení VLG-250. Není vhodná pro velké namáhání.
  • Spona ELEVATOR je vhodná pro spojení PVC a pryžových pásů, k osazení těchto spon je zapotřebí utahovák HW1, doporučujeme ji pro velké namáhání. 

Montáž pásů pomocí spojek

  • Pro spojky vám naši montéři výroby vyvrtají do pásu pomocí šablony potřebné otvory. Šablona zaručuje správnou rozteč děr a výslednou souměrnost pásu. Spojky provléknou vyvrtanými otvory v pásu, přiloží protikus a stáhnou speciálním utahovákem.
  • Hotový pás včetně spon vám předáme a vy si tento pás sami osadíte na dopravník a spojíte oba konce pásu pomocí zajišťovacího lanka. Zajišťovací lanko musí být po nasazení na spony ukončeno speciální nerezovou podložkou, která zajistí, že jistící drátek při pohybu pásu nebude ujíždět do stran. 
  • Dopravníkové pásy v šíři nad 500 mm osazujeme spojkami ALIGATOR pomocí pneumatického nástroje.

Také profilované dopravníkové pásy dodáváme buď nové, nebo poskytujeme servis na pásy v provozu. Obvykle tento typ pásu spojujeme vulkanizací za tepla, ale provizorně jej spojíme mechanickými sponami MS 45 nebo MS 55. Jedná se třeba o spojení pásu pro úzkou silniční frézu, kterou není možné odkrytovat, proto není možné použít tepelně lisovací desky.

Výhody mechanického spoje oproti vulkanizaci

  • rychlejší montáž spoje
  • nízká cena spoje
  • není nutné spojované konce předem upravovat nebo čistit
  • méně náročný způsob na zkušenost montéra

Nevýhody mechanických spojů oproti vulkanizovaným spojům

  • propad jemných částeček materiálu do spodní části pásu, který vyvolá jeho znečištění
  • poškozování kostry dopravníkového pásu vlivem působení vlhkosti a plísní (to platí v případě textilních vložek z přírodních materiálů), pokud nejsou chráněny v příčném směru
  • může dojít k degradaci kostry pásu, jestliže je pás využíván ve vyšší teplotě, spojky vedou teplo do textilních vložek a poškozují je
  • snížená tahová pevnost pásu (nemůže být zaručena stejná tahová pevnost mechanických spojů jako pevnost pásu. Minimálně však musí být pevnost spoje vyšší než 50 % pevnosti pásu.

Spojování dopravníkových pásů mechanickými sponami v GUMEXU