Chytré fritování – na míru kuchyni i gastroprovozu

Jak vypadá olej na míru? A proč už neplatí, že jeden olej stačí na všechno? Co by měl kuchař vědět ještě před tím, než začne fritovat? Zeptala jsem se odborníka „od fochu“ – Bc. Rostislava Hrbáčka, obchodního ředitele společnosti AVENA s.r.o., která je významným výrobcem a distributorem zejména potravinářských jedlých olejů.

Pane Hrbáčku, s jakými největšími náklady a riziky musí počítat podnikatel ve vašem oboru?

Jedná se zejména o vysoké počáteční investice do technologií, certifikací a správného skladování. Musí se potýkat s kolísáním cen surovin, náročnou logistikou, vysokou mírou regulace, tedy s neustálým sledováním legislativních změn, s laboratorním testováním. Rovněž velkou roli hraje silná konkurence levných privátních značek supermarketů, ale i častá preference nízké ceny před kvalitou ze strany zákazníků. To je pak obtížné udržet vyšší marži. Za největší problém opravdu považuji cenový boj. Já ale nejsem zvyklý si stěžovat, prostě když je problém, tak ho vyřeším, splníme dané požadavky a jedeme dál.

Máte nějakou strategii, jak zmiňovaným rizikům čelit?

Žádnou konkrétní strategii nemáme. Mám ovšem zásady, a to striktní! Eticky přistupovat jak k zaměstnancům, tak k zákazníkům a vážit si jich. Vnímám obchod tak, že by měl být oboustranně výhodný a vzájemně prospěšný. Dodržování těchto zásad nám pomohlo přenést se i přes složitější období. A určitě bylo správné rozhodnutí, že jsme se zaměřili na gastro segment, protože objemy odběrů jsou zde vyšší a stálí velcí odběratelé poskytují předvídatelnější cashflow než jednotlivci. Tak, jak se vyvíjí a roste gastro segment, rosteme i my. Nelze růst do nekonečna, ale chceme být připraveni stabilně a dobře obsluhovat trh řekněme do 1 000 km od nás.

Co je výhodou i slabinou vašeho stěžejního produktu?

Výhodou je, že rostlinné oleje patří k základním potravinám, poptávka je proto víceméně stabilní. Ale ačkoliv patří mezi trvanlivé potraviny, mohou oxidovat a ztrácet na kvalitě vlivem okolního prostředí. Proto vyvíjíme vhodné obaly, hlídáme data expirace i kvalitu skladování v našich skladech. Navíc nesmíme ztratit ze zřetele samotný proces fritování v gastroprovozech, kde běžně dochází ke střídání smažení odlišně aromatických potravin i zmrazených polotovarů. Tomu přizpůsobujeme naše receptury. Pokusím se to vysvětlit velmi zjednodušeně: Jde především o to, co smažím. Když dělám na oběd stovky řízků, stačí obyčejná řepka nebo levnější typ fritovacího oleje, protože ho stejně musím po smažení vylít. Je zde moc odpadu – strouhanky, která v oleji hoří, a tím ho ničí. Pro restauraci, která používá olej na smažení jen občas, na fritování hranolek a jiných bezodpadových potravin, má větší smysl lepší a dražší olej, například mix řepka + HOSO. A provozy, které musí fritovat při vysokých teplotách, volí už čisté HOSO, které vydrží nejvíc. Je to opravdu taková alchymie a hodně záleží na pocitu a zkušenosti konkrétního kuchaře.

Co znamená HOSO? Vařím i smažím už hodně dlouho a nikde jsem to na oleji napsané neviděla…

Tato zkratka znamená High Oleic Sunflower Oil, tedy slunečnicový olej s vysokým obsahem kyseliny olejové. Je získáván ze speciálně vyšlechtěných odrůd slunečnice s vysokým podílem mononenasycené mastné kyseliny olejové (omega-9). Vyznačuje se vysokou tepelnou stabilitou (bod zakouření až 230–250 °C), dlouhou trvanlivostí, zdravějším profilem tuků i neutrální chutí. Díky možnosti opakovaného použití v profesionálních kuchyních dokáže snížit náklady až o 50–60 % oproti běžným olejům. A buďte bez obav – není geneticky modifikovaný. Šlechtění této zvláštní odrůdy slunečnice probíhá klasicky, tedy křížením a výběrem. Na obalu může být označen také jako „vhodný pro fritování“, „bez GMO“, nebo prostě jen High Oleic.

Zmiňoval jste také vývoj obalů. Nesnižují plastové obaly kvalitu olejů?

Rafinované oleje (např. slunečnicový, řepkový) jsou méně choulostivé, balení v plastu jim nevadí. Plastové obaly nejsou vhodné pouze pro silně oxidační oleje, jako je olivový extra virgin. Pro nás tvoří produkce do plastu 95 % veškerého objemu, zbytek jsou plechové obaly. Používáme i HDPE obaly, ale to je také plast. Samozřejmě je to podobně jako s pivem – nejlepší je ve skle, ale je to logisticky, ekologicky i cenově neudržitelné. Sklo by tedy pro olej bylo určitě nejvhodnější obal, ale cena není pro trh absolutně akceptovatelná.

Když už jsme u toho plastu… Od nás kromě hadic odebíráte rovněž plastové výrobky na míru – protiprůvanové fólie do vrat. Jak se vám osvědčily?

Jelikož jsme rekonstruovali staré provozy, je to prakticky jediná možnost oddělení hlavní budovy a dalších prostor. Jsme velmi spokojeni s tím, jak tyto fóliové zábrany fungují, protože nám pomáhají v teplotních výkyvech jednotlivých provozů a to je důležité zejména pro vyfukovací linky, kde musí být stálá teplota. Rovněž velmi výrazně omezují prašnost v potravinářském provozu, kde manipulujeme se zbožím pomocí VZV, které naopak prach víří. Také nám pomáhají udržet potřebnou stálou teplotu ve skladech, což je zásadní.

Ale vraťme se zpět k jídlu. Sledujete i aktuální trendy ve zdravé výživě?

Ano, a to velmi pečlivě, ale popravdě nakonec je to trh, který si sám určí, co chce… Obliba fritovacích olejů všeobecně roste, a to zejména těch, jejíchž součástí je zmiňovaná HOSO, tedy vysokoolejnatá slunečnice. Zjišťujeme, že nám u zákazníků vytlačuje dříve často používaný palmový olej, a to právě nejen kvůli perfektnímu chování při smažení, ale i díky svým výborným nutričním hodnotám. Pokud se jedná o gastroprovozy, palmový tuk má i tu nevýhodu, že tuhne jako sádlo a manipulace s ním je pak daleko složitější.

Na druhou stranu, podle profesionálních průzkumů se v současné době v ČR méně vaří doma. Co to znamená pro trh s oleji?

Na rozdíl od situace za covidu nyní spotřeba rostlinných olejů v gastronomii roste rychleji než v maloobchodě a segment hotelů, restaurací a cateringu nabírá na síle. K tomuto obratu přispívá i zrychlený životní styl, změna pracovních návyků a boom donáškových služeb. U středních a větších zaměstnavatelů opět nabývají na významu firemní kantýny a závodní stravování. Při nákupu v supermarketech lidé upřednostňují rychlou přípravu hotových, chlazených nebo mražených jídel. Spotřeba polotovarů určených pro fritování stoupá. Jedná se o generační obměnu zvyklostí a příklon k západnímu stylu života, kde je toto normální. Velké vyvařování se z rodin pomalu vytrácí. Vidím v té celé šířce změn jeden společný jmenovatel – čas.

Vaše společnost byla letos časopisem FORBES zařazena mezi 200 nejvýznamnějších rodinných firem v Česku. Co nejvíce přispělo k tomuto úspěchu?

Myslím, že se jedná o odraz přirozeného vývoje naší firmy. Zúročili jsme roky budování klientely a servis, který zákazníkům poskytujeme. Největší drive jsme získali právě díky certifikacím, kvůli kterým jsme ovšem museli zcela zásadně přebudovat výrobu. To nám pak umožnilo další růst. A pak už je to jen o finančních ukazatelích, které i Forbes hodnotí. Ziskově na tom nejsme nijak dobře, ale EBITDA nám vychází pěkně a to je právě z důvodu velkých a nepřetržitých investic do technologií. Důležité pro nás bylo přijmout fakt, že v potravinách jsou stále přísnější normy a provoz se musí neustále zdokonalovat – to nás donutilo touto cestou jít a díky tomu se otevřely i nové odběratelské možnosti. Pokud bychom se zastavili, byli bychom postupně z trhu zcela vytlačeni konkurencí – ale takto jsme rovnocenným soupeřem.

Rozhodujete o investicích sám, nebo s otcem – majitelem firmy?

Investice vyšší než 5 milionů detailně konzultuji s taťkou a taky s bankou. Veškeré volné prostředky investujeme zpět do firmy. Dokončujeme dlouholetou rekonstrukci areálu, proběhla i modernizace technologického vybavení, řešíme software, automatizaci logistických procesů, postupně se seznamujeme s AI světem. Nikdy jsme nečerpali na výrobu do Bzence dotace a opravdu se snažíme vlastním úsilím ve spolupráci s bankou postupně firmu rozvíjet. Rozhodujeme se podle priorit. Většinou volíme jednu investici, která přinese úsporu, například novou vyfukovací linku, a pak investici, která je nutná, třeba výměnu VZV techniky. Mým cílem je v blízké budoucnosti docílit automatizace toku výrobků do skladu pomocí autonomních vozíků – toto je opravdu velké sousto, na které se musíme, jak se říká, pořádně nadechnout.

 

Zabýváte se kromě podnikání i nějakými společenskými projekty?

Už delší dobu podporujeme sportovní a charitativní akce, přispíváme na několik akcí pro děti – většinou v nejbližším okolí Bzence. Pokud je to v našich silách, rádi pomůžeme.

Na závěr mi dovolte osobní otázku. Pokud jste na cestách, dáte si v restauraci smažené jídlo? Poznáte po chuti použitý olej?

Ano, určitě, smažené jídlo volím často. Vše podstatné vnímám už při příchodu do restaurace a poté, když jídlo ochutnám. Olej má specifickou vůni, a pokud je přepálený, poznám to už při prvním soustu. Je to taková pracovní deformace…smiley


 

Bc. Rostislav Hrbáček
Bakalářské studium absolvoval na Vysoké škole NEWTON, a.s., poté nastoupil do firmy AVENA s.r.o., kde působí jako obchodní ředitel. Ve svém volném čase se věnuje rodině, zajímá ho příroda, vlastní práce, má rád rychlá auta.

 


Rozhovor s Bc. Rostislavem Hrbáčkem, obchodním ředitelem společnosti AVENA s.r.o., připravila v červnu 2025 Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX. Foto: archiv AVENA s.r.o.

 

Jak vypadá olej na míru? A proč už neplatí, že jeden olej stačí na všechno? Co by měl kuchař vědět ještě před tím, než začne fritovat? Zeptala jsem se odborníka „od fochu“ – Bc. Rostislava Hrbáčka, obchodního ředitele společnosti AVENA s.r.o., která je významným výrobcem a distributorem zejména potravinářských jedlých olejů.

Pane Hrbáčku, s jakými největšími náklady a riziky musí počítat podnikatel ve vašem oboru?

Jedná se zejména o vysoké počáteční investice do technologií, certifikací a správného skladování. Musí se potýkat s kolísáním cen surovin, náročnou logistikou, vysokou mírou regulace, tedy s neustálým sledováním legislativních změn, s laboratorním testováním. Rovněž velkou roli hraje silná konkurence levných privátních značek supermarketů, ale i častá preference nízké ceny před kvalitou ze strany zákazníků. To je pak obtížné udržet vyšší marži. Za největší problém opravdu považuji cenový boj. Já ale nejsem zvyklý si stěžovat, prostě když je problém, tak ho vyřeším, splníme dané požadavky a jedeme dál.

Máte nějakou strategii, jak zmiňovaným rizikům čelit?

Žádnou konkrétní strategii nemáme. Mám ovšem zásady, a to striktní! Eticky přistupovat jak k zaměstnancům, tak k zákazníkům a vážit si jich. Vnímám obchod tak, že by měl být oboustranně výhodný a vzájemně prospěšný. Dodržování těchto zásad nám pomohlo přenést se i přes složitější období. A určitě bylo správné rozhodnutí, že jsme se zaměřili na gastro segment, protože objemy odběrů jsou zde vyšší a stálí velcí odběratelé poskytují předvídatelnější cashflow než jednotlivci. Tak, jak se vyvíjí a roste gastro segment, rosteme i my. Nelze růst do nekonečna, ale chceme být připraveni stabilně a dobře obsluhovat trh řekněme do 1 000 km od nás.

Co je výhodou i slabinou vašeho stěžejního produktu?

Výhodou je, že rostlinné oleje patří k základním potravinám, poptávka je proto víceméně stabilní. Ale ačkoliv patří mezi trvanlivé potraviny, mohou oxidovat a ztrácet na kvalitě vlivem okolního prostředí. Proto vyvíjíme vhodné obaly, hlídáme data expirace i kvalitu skladování v našich skladech. Navíc nesmíme ztratit ze zřetele samotný proces fritování v gastroprovozech, kde běžně dochází ke střídání smažení odlišně aromatických potravin i zmrazených polotovarů. Tomu přizpůsobujeme naše receptury. Pokusím se to vysvětlit velmi zjednodušeně: Jde především o to, co smažím. Když dělám na oběd stovky řízků, stačí obyčejná řepka nebo levnější typ fritovacího oleje, protože ho stejně musím po smažení vylít. Je zde moc odpadu – strouhanky, která v oleji hoří, a tím ho ničí. Pro restauraci, která používá olej na smažení jen občas, na fritování hranolek a jiných bezodpadových potravin, má větší smysl lepší a dražší olej, například mix řepka + HOSO. A provozy, které musí fritovat při vysokých teplotách, volí už čisté HOSO, které vydrží nejvíc. Je to opravdu taková alchymie a hodně záleží na pocitu a zkušenosti konkrétního kuchaře.

Co znamená HOSO? Vařím i smažím už hodně dlouho a nikde jsem to na oleji napsané neviděla…

Tato zkratka znamená High Oleic Sunflower Oil, tedy slunečnicový olej s vysokým obsahem kyseliny olejové. Je získáván ze speciálně vyšlechtěných odrůd slunečnice s vysokým podílem mononenasycené mastné kyseliny olejové (omega-9). Vyznačuje se vysokou tepelnou stabilitou (bod zakouření až 230–250 °C), dlouhou trvanlivostí, zdravějším profilem tuků i neutrální chutí. Díky možnosti opakovaného použití v profesionálních kuchyních dokáže snížit náklady až o 50–60 % oproti běžným olejům. A buďte bez obav – není geneticky modifikovaný. Šlechtění této zvláštní odrůdy slunečnice probíhá klasicky, tedy křížením a výběrem. Na obalu může být označen také jako „vhodný pro fritování“, „bez GMO“, nebo prostě jen High Oleic.

Zmiňoval jste také vývoj obalů. Nesnižují plastové obaly kvalitu olejů?

Rafinované oleje (např. slunečnicový, řepkový) jsou méně choulostivé, balení v plastu jim nevadí. Plastové obaly nejsou vhodné pouze pro silně oxidační oleje, jako je olivový extra virgin. Pro nás tvoří produkce do plastu 95 % veškerého objemu, zbytek jsou plechové obaly. Používáme i HDPE obaly, ale to je také plast. Samozřejmě je to podobně jako s pivem – nejlepší je ve skle, ale je to logisticky, ekologicky i cenově neudržitelné. Sklo by tedy pro olej bylo určitě nejvhodnější obal, ale cena není pro trh absolutně akceptovatelná.

Když už jsme u toho plastu… Od nás kromě hadic odebíráte rovněž plastové výrobky na míru – protiprůvanové fólie do vrat. Jak se vám osvědčily?

Jelikož jsme rekonstruovali staré provozy, je to prakticky jediná možnost oddělení hlavní budovy a dalších prostor. Jsme velmi spokojeni s tím, jak tyto fóliové zábrany fungují, protože nám pomáhají v teplotních výkyvech jednotlivých provozů a to je důležité zejména pro vyfukovací linky, kde musí být stálá teplota. Rovněž velmi výrazně omezují prašnost v potravinářském provozu, kde manipulujeme se zbožím pomocí VZV, které naopak prach víří. Také nám pomáhají udržet potřebnou stálou teplotu ve skladech, což je zásadní.

Ale vraťme se zpět k jídlu. Sledujete i aktuální trendy ve zdravé výživě?

Ano, a to velmi pečlivě, ale popravdě nakonec je to trh, který si sám určí, co chce… Obliba fritovacích olejů všeobecně roste, a to zejména těch, jejíchž součástí je zmiňovaná HOSO, tedy vysokoolejnatá slunečnice. Zjišťujeme, že nám u zákazníků vytlačuje dříve často používaný palmový olej, a to právě nejen kvůli perfektnímu chování při smažení, ale i díky svým výborným nutričním hodnotám. Pokud se jedná o gastroprovozy, palmový tuk má i tu nevýhodu, že tuhne jako sádlo a manipulace s ním je pak daleko složitější.

Na druhou stranu, podle profesionálních průzkumů se v současné době v ČR méně vaří doma. Co to znamená pro trh s oleji?

Na rozdíl od situace za covidu nyní spotřeba rostlinných olejů v gastronomii roste rychleji než v maloobchodě a segment hotelů, restaurací a cateringu nabírá na síle. K tomuto obratu přispívá i zrychlený životní styl, změna pracovních návyků a boom donáškových služeb. U středních a větších zaměstnavatelů opět nabývají na významu firemní kantýny a závodní stravování. Při nákupu v supermarketech lidé upřednostňují rychlou přípravu hotových, chlazených nebo mražených jídel. Spotřeba polotovarů určených pro fritování stoupá. Jedná se o generační obměnu zvyklostí a příklon k západnímu stylu života, kde je toto normální. Velké vyvařování se z rodin pomalu vytrácí. Vidím v té celé šířce změn jeden společný jmenovatel – čas.

Vaše společnost byla letos časopisem FORBES zařazena mezi 200 nejvýznamnějších rodinných firem v Česku. Co nejvíce přispělo k tomuto úspěchu?

Myslím, že se jedná o odraz přirozeného vývoje naší firmy. Zúročili jsme roky budování klientely a servis, který zákazníkům poskytujeme. Největší drive jsme získali právě díky certifikacím, kvůli kterým jsme ovšem museli zcela zásadně přebudovat výrobu. To nám pak umožnilo další růst. A pak už je to jen o finančních ukazatelích, které i Forbes hodnotí. Ziskově na tom nejsme nijak dobře, ale EBITDA nám vychází pěkně a to je právě z důvodu velkých a nepřetržitých investic do technologií. Důležité pro nás bylo přijmout fakt, že v potravinách jsou stále přísnější normy a provoz se musí neustále zdokonalovat – to nás donutilo touto cestou jít a díky tomu se otevřely i nové odběratelské možnosti. Pokud bychom se zastavili, byli bychom postupně z trhu zcela vytlačeni konkurencí – ale takto jsme rovnocenným soupeřem.

Rozhodujete o investicích sám, nebo s otcem – majitelem firmy?

Investice vyšší než 5 milionů detailně konzultuji s taťkou a taky s bankou. Veškeré volné prostředky investujeme zpět do firmy. Dokončujeme dlouholetou rekonstrukci areálu, proběhla i modernizace technologického vybavení, řešíme software, automatizaci logistických procesů, postupně se seznamujeme s AI světem. Nikdy jsme nečerpali na výrobu do Bzence dotace a opravdu se snažíme vlastním úsilím ve spolupráci s bankou postupně firmu rozvíjet. Rozhodujeme se podle priorit. Většinou volíme jednu investici, která přinese úsporu, například novou vyfukovací linku, a pak investici, která je nutná, třeba výměnu VZV techniky. Mým cílem je v blízké budoucnosti docílit automatizace toku výrobků do skladu pomocí autonomních vozíků – toto je opravdu velké sousto, na které se musíme, jak se říká, pořádně nadechnout.

 

Zabýváte se kromě podnikání i nějakými společenskými projekty?

Už delší dobu podporujeme sportovní a charitativní akce, přispíváme na několik akcí pro děti – většinou v nejbližším okolí Bzence. Pokud je to v našich silách, rádi pomůžeme.

Na závěr mi dovolte osobní otázku. Pokud jste na cestách, dáte si v restauraci smažené jídlo? Poznáte po chuti použitý olej?

Ano, určitě, smažené jídlo volím často. Vše podstatné vnímám už při příchodu do restaurace a poté, když jídlo ochutnám. Olej má specifickou vůni, a pokud je přepálený, poznám to už při prvním soustu. Je to taková pracovní deformace…smiley


 

Bc. Rostislav Hrbáček
Bakalářské studium absolvoval na Vysoké škole NEWTON, a.s., poté nastoupil do firmy AVENA s.r.o., kde působí jako obchodní ředitel. Ve svém volném čase se věnuje rodině, zajímá ho příroda, vlastní práce, má rád rychlá auta.

 

 


Rozhovor s Bc. Rostislavem Hrbáčkem, obchodním ředitelem společnosti AVENA s.r.o., připravila v červnu 2025 Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX. Foto: archiv AVENA s.r.o.

 

Chcete se poradit?