Klíčem k našemu úspěchu jsou lidé

Ty nestvoříte žádnou marketingovou kampaní…


Do GUMEXU nastoupil z rodiny jako první, už v roce 1994. Vlastně už od počátku vedl marketing firmy, jen se tomu tehdy tak neříkalo. „Naslouchat máme v DNA. Pořád se ptáme a mnoho odpovědí nám bylo inspirací pro naše zlepšení. Mnohým z nápadů jsme nemohli vyhovět, ale tak už to chodí. Nejsme firma pro každého. Máme rádi náročné zákazníky, kterým není jedno, v jaké kvalitě si kupují produkt, zákazníky, kteří potřebují být perfektně informovaní a rychlost je pro ně zásadní,“ vystihuje podstatu a postoje firmy spolumajitel a marketingový ředitel Libor Sedláček.

Jakými omyly či poznáním jste si v začátcích prošel?
Výhoda mladých je v tom, že nevědí, že něco nejde. A tak jdou a udělají to. Nebyl jsem podnikatel, jen jsem chtěl, abychom pomohli zákazníkům. Bylo pro mě v té době strašně těžké pochopit, že není problém prodávat, ale hlavně nakupovat. U některých dodavatelů jsme doslova žebrali o zboží, vozili flašky a bonboniéry skladníkům, aby se vůbec zvedli a vydali nám zboží nebo vystavili fakturu. Taky jsem velmi brzo zjistil, že ze školy kromě češtiny a nauky o materiálech neumím skoro nic, co by se mi hodilo v práci, a zkrátka buď se budu sám učit, anebo se nikam neposunu. 

Bylo generační soužití v práci někdy náročné?
Když tatínek po roce odmítl rozšiřovat sortiment s tím, že nepotřebujeme plastové hadice ani další typy spon, protože si to lidé koupí v železářství, vybuchla ve mně bomba a chtěl jsem odejít. Dlouho si na tom trval. Jenže jsem se už rok hodinu týdně učil anglicky, a tak jsem zajel do Itálie přímo k dodavateli, kterého jsem našel na štítku jedné hadice, a opravdu jsem domluvil dodávky zboží. Zákazníci nové výrobky chtěli, což pro mě byla jak velká úleva, tak potvrzení, že zákazníka si získáte tím, když mu nabídnete sortiment, který ale musíte mít na skladě k dispozici, a že to jste vy, kdo do toho musí dát nejdřív peníze, abyste je pak mohli od zákazníka dostat zpět. Neměli jsme ani korunu nazbyt, takže to bylo samozřejmě těžké, ale taťka nás tím netrápil, nechával si těžkosti pro sebe a nás nechával pracovat.

Kde jste při hledání firemní strategie nacházel inspiraci? 
Uvědomil jsem si, že se nechci učit na vlastních chybách, a tak jsem se začal intenzivně manažersky vzdělávat. Vzdělávání je pro mě trénink, který mi umožňuje dívat se na různé situace z různých stran a pochopit, proč se něco děje tak nebo tak. Je to svoboda zvolit si svoji cestu na základě znalostí.

Jsou podle vás hlavní principy marketingu nadčasové? 
Prodejní techniky mne samozřejmě zajímají, ale můj přístup k prodeji i marketingu se principiálně nezměnil. Vždy jsem usiloval o to, abychom zákazníkovi pomohli vyřešit jeho problém, ukázali mu cestu, inspirovali ho. Marketing se přesunuje více do on-linu, protože jedině tam nabízí rychlost, aktuálnost a nepřeberné možnosti. Ve vedení samozřejmě sledujeme komplexní data, čísla a ukazatele. Pořád ale myslíme na to, že klíčem k našemu úspěchu jsou lidé. A ty nestvoříte žádnou marketingovou kampaní.

Umění a byznys usilují o totéž: přijít jako první s něčím, co zaujme. Čím jste zaujali?
Slovo umění pochází z řeckého techné, což je výraz pro řemeslnou dovednost. Tím, že jsme se z firmy s několika málo službami přeměnili na firmu, která těch služeb nabízí opravdu hodně, jsme se vlastně stali umělci. Říkám to s nadsázkou, ale opravdu obdivuju naše lidi, kteří zkrátka „umí“ cokoliv. Na dnešní době mě fascinuje, že všechno to umění můžeme neustále prožívat. A je jedno, zda jde o náročnou techniku, esteticky upravené prostranství nebo krásný obraz. V GUMEXU možná neděláme nic závratně složitého, velmi mne ale těší, kde všude se naše výrobky používají. To samo o sobě dokazuje, že to neděláme vůbec špatně.

Na titulní straně Géčka máme výřez fresky Stvoření. Právě renesance představovala novou éru poznání, technických možností, 3D rozměru, ale i limitů. V čem spočívají ty vaše? 
Limitem byl a bude člověk. Samozřejmě schopný majitel nebo vedoucí je větší příčinou v tom, co dělá, a tedy i tím, kdo druhé limituje. Přesto limity nosíme úplně každý v sobě a nezbývá, než je překonávat. Zlepšovat sami sebe nebo podporovat ty, kteří jsou talentovaní. Někdy i za cenu, že se nám na konkrétním člověku něco nelíbí, genialita ostatně nikdy neznamenala srozumitelnost pro všechny. 

Prošel vaším životem někdo, o kom byste řekl, že je renesanční člověk, kdo nejvíce ovlivnil vaši životní filozofii? 
Mám dva strýce kněze. Zejména u jednoho z nich jsem často v dětství trávil letní prázdniny. Právě on mi při pohledu zpět připadá jako renesanční člověk. Inspiroval mne některými životními hodnotami a svým přístupem k životu a lidem, a za to si ho velmi vážím.

Přistihnete se někdy, že děláte něco stejně jako vaše rodiče? 
Jsem stejný jako všechny děti. Celý život se snažíme od rodičů odlišit, abychom v určitém věku zjistili, že některé principy zůstávají i v nás. A ostatně proč ne? Jen to chce napodobovat ty dobré vlastnosti a s těmi horšími se vědomě rozloučit. 

Čím je váš tatínek pro firmu stále nepostradatelný? 
Duch zakladatele, tedy tatínka, ve firmě určitě je. On svou pozici vlastně už dlouho umenšuje, zajímá ho více operativa z hlediska financí. Nám dal prostor, který jsme snad dobře zaplnili. Dívat se zpět je však stejně liché, jako lpět na tom, kým jsem byl, když vím, že mohu být lepší. Myslím, že nejen my tři sourozenci, ale i většina lidí, kteří naší firmou úspěšně prošli, jsme přispěli k tomu současnému stavu.  Na těch, kteří zde pracují dnes, je zase to, aby firmu společně posunovali dál. Když se na to jde manažersky dobře, najdeme v každém člověku zvláštní schopnosti, které pozitivně ovlivňují naše životy, a tím i život firmy.

Jak se vám daří držet krok s dobou, nejmodernějšími technologiemi v oboru? 
Můj bratr Dušan má přirozený talent posouvat nás v oblasti technologií kupředu. Uvnitř firmy je to dost vidět. Zajímají nás všechny procesy, jež se týkají automatizace. Vzhledem k charakteru firmy a naší zakázkové úpravě zboží na míru a věnování se kusovkám až malým sériím půjde spíše o preciznější nastavení procesů než o zavedení plně automatizované výroby. Zajímá nás samozřejmě internet věcí a s tím spojené používání čipů a prediktivní údržby. První na řadě je ale samotné propojení s informačními systémy zákazníka. Zadávání objednávek, zjišťování požadavků, skladové dostupnosti, termínu výroby a jiných dat se bude odehrávat v přímém spojení mezi informačními systémy našich zákazníků a námi.

Ty nestvoříte žádnou marketingovou kampaní…


Do GUMEXU nastoupil z rodiny jako první, už v roce 1994. Vlastně už od počátku vedl marketing firmy, jen se tomu tehdy tak neříkalo. „Naslouchat máme v DNA. Pořád se ptáme a mnoho odpovědí nám bylo inspirací pro naše zlepšení. Mnohým z nápadů jsme nemohli vyhovět, ale tak už to chodí. Nejsme firma pro každého. Máme rádi náročné zákazníky, kterým není jedno, v jaké kvalitě si kupují produkt, zákazníky, kteří potřebují být perfektně informovaní a rychlost je pro ně zásadní,“ vystihuje podstatu a postoje firmy spolumajitel a marketingový ředitel Libor Sedláček.

Jakými omyly či poznáním jste si v začátcích prošel?
Výhoda mladých je v tom, že nevědí, že něco nejde. A tak jdou a udělají to. Nebyl jsem podnikatel, jen jsem chtěl, abychom pomohli zákazníkům. Bylo pro mě v té době strašně těžké pochopit, že není problém prodávat, ale hlavně nakupovat. U některých dodavatelů jsme doslova žebrali o zboží, vozili flašky a bonboniéry skladníkům, aby se vůbec zvedli a vydali nám zboží nebo vystavili fakturu. Taky jsem velmi brzo zjistil, že ze školy kromě češtiny a nauky o materiálech neumím skoro nic, co by se mi hodilo v práci, a zkrátka buď se budu sám učit, anebo se nikam neposunu. 

Bylo generační soužití v práci někdy náročné?
Když tatínek po roce odmítl rozšiřovat sortiment s tím, že nepotřebujeme plastové hadice ani další typy spon, protože si to lidé koupí v železářství, vybuchla ve mně bomba a chtěl jsem odejít. Dlouho si na tom trval. Jenže jsem se už rok hodinu týdně učil anglicky, a tak jsem zajel do Itálie přímo k dodavateli, kterého jsem našel na štítku jedné hadice, a opravdu jsem domluvil dodávky zboží. Zákazníci nové výrobky chtěli, což pro mě byla jak velká úleva, tak potvrzení, že zákazníka si získáte tím, když mu nabídnete sortiment, který ale musíte mít na skladě k dispozici, a že to jste vy, kdo do toho musí dát nejdřív peníze, abyste je pak mohli od zákazníka dostat zpět. Neměli jsme ani korunu nazbyt, takže to bylo samozřejmě těžké, ale taťka nás tím netrápil, nechával si těžkosti pro sebe a nás nechával pracovat.

Kde jste při hledání firemní strategie nacházel inspiraci? 
Uvědomil jsem si, že se nechci učit na vlastních chybách, a tak jsem se začal intenzivně manažersky vzdělávat. Vzdělávání je pro mě trénink, který mi umožňuje dívat se na různé situace z různých stran a pochopit, proč se něco děje tak nebo tak. Je to svoboda zvolit si svoji cestu na základě znalostí.

Jsou podle vás hlavní principy marketingu nadčasové? 
Prodejní techniky mne samozřejmě zajímají, ale můj přístup k prodeji i marketingu se principiálně nezměnil. Vždy jsem usiloval o to, abychom zákazníkovi pomohli vyřešit jeho problém, ukázali mu cestu, inspirovali ho. Marketing se přesunuje více do on-linu, protože jedině tam nabízí rychlost, aktuálnost a nepřeberné možnosti. Ve vedení samozřejmě sledujeme komplexní data, čísla a ukazatele. Pořád ale myslíme na to, že klíčem k našemu úspěchu jsou lidé. A ty nestvoříte žádnou marketingovou kampaní.

Umění a byznys usilují o totéž: přijít jako první s něčím, co zaujme. Čím jste zaujali?
Slovo umění pochází z řeckého techné, což je výraz pro řemeslnou dovednost. Tím, že jsme se z firmy s několika málo službami přeměnili na firmu, která těch služeb nabízí opravdu hodně, jsme se vlastně stali umělci. Říkám to s nadsázkou, ale opravdu obdivuju naše lidi, kteří zkrátka „umí“ cokoliv. Na dnešní době mě fascinuje, že všechno to umění můžeme neustále prožívat. A je jedno, zda jde o náročnou techniku, esteticky upravené prostranství nebo krásný obraz. V GUMEXU možná neděláme nic závratně složitého, velmi mne ale těší, kde všude se naše výrobky používají. To samo o sobě dokazuje, že to neděláme vůbec špatně.

Na titulní straně Géčka máme výřez fresky Stvoření. Právě renesance představovala novou éru poznání, technických možností, 3D rozměru, ale i limitů. V čem spočívají ty vaše? 
Limitem byl a bude člověk. Samozřejmě schopný majitel nebo vedoucí je větší příčinou v tom, co dělá, a tedy i tím, kdo druhé limituje. Přesto limity nosíme úplně každý v sobě a nezbývá, než je překonávat. Zlepšovat sami sebe nebo podporovat ty, kteří jsou talentovaní. Někdy i za cenu, že se nám na konkrétním člověku něco nelíbí, genialita ostatně nikdy neznamenala srozumitelnost pro všechny. 

Prošel vaším životem někdo, o kom byste řekl, že je renesanční člověk, kdo nejvíce ovlivnil vaši životní filozofii? 
Mám dva strýce kněze. Zejména u jednoho z nich jsem často v dětství trávil letní prázdniny. Právě on mi při pohledu zpět připadá jako renesanční člověk. Inspiroval mne některými životními hodnotami a svým přístupem k životu a lidem, a za to si ho velmi vážím.

Přistihnete se někdy, že děláte něco stejně jako vaše rodiče? 
Jsem stejný jako všechny děti. Celý život se snažíme od rodičů odlišit, abychom v určitém věku zjistili, že některé principy zůstávají i v nás. A ostatně proč ne? Jen to chce napodobovat ty dobré vlastnosti a s těmi horšími se vědomě rozloučit. 

Čím je váš tatínek pro firmu stále nepostradatelný? 
Duch zakladatele, tedy tatínka, ve firmě určitě je. On svou pozici vlastně už dlouho umenšuje, zajímá ho více operativa z hlediska financí. Nám dal prostor, který jsme snad dobře zaplnili. Dívat se zpět je však stejně liché, jako lpět na tom, kým jsem byl, když vím, že mohu být lepší. Myslím, že nejen my tři sourozenci, ale i většina lidí, kteří naší firmou úspěšně prošli, jsme přispěli k tomu současnému stavu.  Na těch, kteří zde pracují dnes, je zase to, aby firmu společně posunovali dál. Když se na to jde manažersky dobře, najdeme v každém člověku zvláštní schopnosti, které pozitivně ovlivňují naše životy, a tím i život firmy.

Jak se vám daří držet krok s dobou, nejmodernějšími technologiemi v oboru? 
Můj bratr Dušan má přirozený talent posouvat nás v oblasti technologií kupředu. Uvnitř firmy je to dost vidět. Zajímají nás všechny procesy, jež se týkají automatizace. Vzhledem k charakteru firmy a naší zakázkové úpravě zboží na míru a věnování se kusovkám až malým sériím půjde spíše o preciznější nastavení procesů než o zavedení plně automatizované výroby. Zajímá nás samozřejmě internet věcí a s tím spojené používání čipů a prediktivní údržby. První na řadě je ale samotné propojení s informačními systémy zákazníka. Zadávání objednávek, zjišťování požadavků, skladové dostupnosti, termínu výroby a jiných dat se bude odehrávat v přímém spojení mezi informačními systémy našich zákazníků a námi.