Rozhovor s vedoucím výroby Petrem Boháčem

Před 16 lety začínal v GUMEXU jako skladník. Nebál se říct svůj názor, měl zájem o vše nové.  Jak se vyvíjelo pracoviště výroby na pobočce v Praze za posledních téměř 10 let, kdy je jako vedoucí výroby řídí? A jak vlastně v GUMEXU probíhá celý proces od poptávky až po hotový výrobek?

Tým výrobního oddělení

Petře, začínal jsi v GUMEXU téměř před šestnácti lety jako skladník. Jak ses stal vedoucím výrobního oddělení na pobočce v Praze?

Myslím, že jsem si o tu změnu pozice řekl. Ve skladu jsem si povídal s vedoucím pobočky Liborem Sedláčkem. Asi jsem byl trošku drzý… Říkal, že mám pořádnou vyřídilku, uměl jsem už tenkrát říct, co se mi nelíbí. A protože jsem se nebál ozvat, nabídl mi po půl roce přestup na pozici specialisty prodeje, na které jsem působil šest let. A o vedoucího výroby jsem opět sám požádal. Na tomto postu jsem už téměř deset let.

Během té dlouhé doby, co v naší firmě pracuješ, musíš držet krok ve znalosti materiálů, jejich používání v nejrůznějších oborech našich zákazníků a musíš dokázat zvolit optimální kombinace při zhotovování výrobků. Co ti pomáhá při neustálém vzdělávání?

Člověk musí mít hlavně vůli chtít se dozvědět o produktech co nejvíc. Zajímat se o věci, které zákazníci poptávají, i o novinky, které nám představí naši nákupčí.

Dáváš i ty podněty k novým kombinacím využití našich strojů a materiálů?

Určitě ano, to vyplyne právě nejvíce z poptávek zákazníků. Podle požadavků zákazníka zkoušíme a testujeme nové produkty a pracovní postupy a po odzkoušení výrobku u zákazníka tuto zkušenost můžeme použít i u jiných odběratelů s podobnou zakázkou.

Můžeš uvést alespoň některé trendy, jak se postupem času změnily požadavky našich zákazníků na výrobní zakázky?

Nejdříve bych rád zmínil jednu podstatnou interní změnu, která s tímto tématem přímo souvisí: náš obchod nyní řeší i výrobní zakázky. V komunikaci se zákazníkem jsme posílili úlohu specialistů prodeje. Na začátku bylo nejtěžší ukázat specialistům prodeje, že to zvládnou a že se nemusí bát přijímat výrobní objednávky.

Ze strany zákazníků se jedná spíše o častější požadavek ohledně rychlého dodání. Jsme v dodání výrobků na míru opravdu pružní. Těsnění často zákazníci dostanou i v rámci jednoho dne, nebo do druhého dne. Nyní jsme přidali na novou pobočku v Hradci Králové i CNC plotr, který nám umožní rychle reagovat. Lisování koncovek na hydraulické hadice provádíme většinou na počkání.

Jak se vyvíjelo pracoviště výroby na pobočce v Praze za posledních pět let? Mohl bys to porovnat i s výrobou na ostatních pobočkách?

Pražská pobočka měla jako první hydraulický lis, na něm pracujeme už asi jedenáct let. Před pěti lety jsme začínali se strojní výrobou, do té doby jsme většinu montáží hadic dělali ručně, prováděli jsme ruční řezání pryží a ručně jsme také osazovali koncovky na fekální hadice. Dříve jsme ručně nanášeli samolepku na mikroporézní i kompaktní pryže. To se významně změnilo pořízením laminátoru, který už dnes máme na všech českých pobočkách. Naše základna ve Strážnici rozšířila strojní park o 3D vodní paprsek. Daří se nám uspokojovat zakázky na dlouhé pásy v zemědělství. V posledních třech letech jsme byli v tomto oboru úspěšní a načerpali jsme i hodně zkušeností. V průběhu pěti let jsme rovněž vybavili naše montážní vozy vším potřebným pro snadnější a profesionálnější realizace montáží (navijáky, regály). Pořídili jsme profi nářadí i přenosný lis, vhodný na spojení dopravníkových pásů v místě montáže. Zákazníci nejvíce oceňují přechod z lepení pásů za studena na vulkanizované spoje dopravníkových pásů.

Vím, že nemáš problém obléct montérky a jet na montáž, jít osobně na dílnu, zastoupit kolegy. Co tě nejvíc těší?

Nejvíc mě jako šéfa těší, když máme celkově hodně zakázek. Když se zajímavá zakázka podaří od začátku až do konce. Sleduji celý její průběh od nabídky až po realizaci výroby. Pokud zastupuji kolegy přímo při výjezdu na montáž, to si třeba jednou za měsíc oddechnu od kancelářské práce. A přitom zjistím, jak to přesně v daný moment funguje na konkrétním pracovišti a zda by se dalo ještě něco zlepšit. Mám pak lepší odhad v časové náročnosti výrobních operací, které potom uplatním v kalkulaci nabídky.

Překvapila tě v poslední době nějaká objednávka od zákazníka? Pokud ano, čím konkrétně? Dokázali jste ji úspěšně vyřešit?

Ano, jednalo se o výrobu těsnění do přístroje, který ve zdravotnictví kontroluje prodyšnost, prostupnost ústenek. Z výsledného fungování máme radost. Taky jsme úspěšně zvládli osadit hadice v průměru 200 a 300 mm speciálními spojkami. To byla zakázka pro zemědělce.

Jak vlastně v GUMEXU probíhá ten celý proces, který začíná poptávkou zákazníka a končí předáním hotového výrobku?

K nám na výrobní oddělení se poptávka dostane od specialisty prodeje, který už se zákazníkem dohodl základní parametry budoucího výrobku. Zpracujeme kalkulaci výrobních nákladů, cenu, technický výkres. Když zákazník odsouhlasí konečnou cenu, parametry hotového výrobku a pošle objednávku, následuje výrobní příkaz a samotná výroba. Potom už výrobek odešleme zákazníkovi.

Proces od poptávky po výrobek

Co ti připadá nejtěžší a naopak, co tě nejvíce těší na pozici vedoucího výroby z hlediska vedení celého pracovního týmu?

Baví mě, že si vše řídím sám a že můžu vést lidi. Na druhou stranu je nejtěžší právě řídit lidi, je důležité je odhadnout a udržet si motivovaný tým. Nejtěžší je vybrat toho správného člověka hned na začátku. Vážím si toho, že v kanceláři máme stabilní a schopný tým, kolegové dokážou díky veselým a energickým povahám udržet pozitivní náladu i při zvýšeném vytížení. A při mé nepřítomnosti jsou schopni fungovat i beze mě.

Naše montéry musím ocenit, že umí zabrat, sami se občas nabídnou a zůstanou v práci déle, než dokončí výrobu. Jsem moc rád za to, jaký si mezi sebou vytvořili kolektiv. Mám radost, když si spolu zajdou na pivo, zavezou se domů, při práci si pomohou, když se nestíhá. Vyjdou si vstříc. I povahově se kluci montéři skvěle doplňují.

Dáváš přednost technicky zaměřeným koníčkům i ve svém volném čase?

To ne, spíše jsem sportovně založený. Mezi mé oblíbené sporty patří hlavně freestyle slalom na inline bruslích. Na Letné je velký park, kde mě můžete potkat buď na inlinech, nebo na procházkách s manželkou a s fenkou Ajšou. Začínám také s fotografováním.

 

Petr Boháč

Vystudoval střední průmyslovou školu v Uherském Hradišti, obor strojírenství. Poté pracoval jako provozní hotelu v Itálii. Do GUMEXU nastoupil v roce 2004 na pozici skladníka, po půl roce již pracoval jako specialista prodeje, po šesti letech se stal vedoucím výroby na pobočce v Praze. Zajímá se o sport a fotografování.

Před 16 lety začínal v GUMEXU jako skladník. Nebál se říct svůj názor, měl zájem o vše nové.  Jak se vyvíjelo pracoviště výroby na pobočce v Praze za posledních téměř 10 let, kdy je jako vedoucí výroby řídí? A jak vlastně v GUMEXU probíhá celý proces od poptávky až po hotový výrobek?

Tým výrobního oddělení

Petře, začínal jsi v GUMEXU téměř před šestnácti lety jako skladník. Jak ses stal vedoucím výrobního oddělení na pobočce v Praze?

Myslím, že jsem si o tu změnu pozice řekl. Ve skladu jsem si povídal s vedoucím pobočky Liborem Sedláčkem. Asi jsem byl trošku drzý… Říkal, že mám pořádnou vyřídilku, uměl jsem už tenkrát říct, co se mi nelíbí. A protože jsem se nebál ozvat, nabídl mi po půl roce přestup na pozici specialisty prodeje, na které jsem působil šest let. A o vedoucího výroby jsem opět sám požádal. Na tomto postu jsem už téměř deset let.

Během té dlouhé doby, co v naší firmě pracuješ, musíš držet krok ve znalosti materiálů, jejich používání v nejrůznějších oborech našich zákazníků a musíš dokázat zvolit optimální kombinace při zhotovování výrobků. Co ti pomáhá při neustálém vzdělávání?

Člověk musí mít hlavně vůli chtít se dozvědět o produktech co nejvíc. Zajímat se o věci, které zákazníci poptávají, i o novinky, které nám představí naši nákupčí.

Dáváš i ty podněty k novým kombinacím využití našich strojů a materiálů?

Určitě ano, to vyplyne právě nejvíce z poptávek zákazníků. Podle požadavků zákazníka zkoušíme a testujeme nové produkty a pracovní postupy a po odzkoušení výrobku u zákazníka tuto zkušenost můžeme použít i u jiných odběratelů s podobnou zakázkou.

Můžeš uvést alespoň některé trendy, jak se postupem času změnily požadavky našich zákazníků na výrobní zakázky?

Nejdříve bych rád zmínil jednu podstatnou interní změnu, která s tímto tématem přímo souvisí: náš obchod nyní řeší i výrobní zakázky. V komunikaci se zákazníkem jsme posílili úlohu specialistů prodeje. Na začátku bylo nejtěžší ukázat specialistům prodeje, že to zvládnou a že se nemusí bát přijímat výrobní objednávky. 

Ze strany zákazníků se jedná spíše o častější požadavek ohledně rychlého dodání. Jsme v dodání výrobků na míru opravdu pružní. Těsnění často zákazníci dostanou i v rámci jednoho dne, nebo do druhého dne. Nyní jsme přidali na novou pobočku v Hradci Králové i CNC plotr, který nám umožní rychle reagovat. Lisování koncovek na hydraulické hadice provádíme většinou na počkání.

Jak se vyvíjelo pracoviště výroby na pobočce v Praze za posledních pět let? Mohl bys to porovnat i s výrobou na ostatních pobočkách?

Pražská pobočka měla jako první hydraulický lis, na něm pracujeme už asi jedenáct let. Před pěti lety jsme začínali se strojní výrobou, do té doby jsme většinu montáží hadic dělali ručně, prováděli jsme ruční řezání pryží a ručně jsme také osazovali koncovky na fekální hadice. Dříve jsme ručně nanášeli samolepku na mikroporézní i kompaktní pryže. To se významně změnilo pořízením laminátoru, který už dnes máme na všech českých pobočkách. Naše základna ve Strážnici rozšířila strojní park o 3D vodní paprsek. Daří se nám uspokojovat zakázky na dlouhé pásy v zemědělství. V posledních třech letech jsme byli v tomto oboru úspěšní a načerpali jsme i hodně zkušeností. V průběhu pěti let jsme rovněž vybavili naše montážní vozy vším potřebným pro snadnější a profesionálnější realizace montáží (navijáky, regály). Pořídili jsme profi nářadí i přenosný lis, vhodný na spojení dopravníkových pásů v místě montáže. Zákazníci nejvíce oceňují přechod z lepení pásů za studena na vulkanizované spoje dopravníkových pásů.

Vím, že nemáš problém obléct montérky a jet na montáž, jít osobně na dílnu, zastoupit kolegy. Co tě nejvíc těší?

Nejvíc mě jako šéfa těší, když máme celkově hodně zakázek. Když se zajímavá zakázka podaří od začátku až do konce. Sleduji celý její průběh od nabídky až po realizaci výroby. Pokud zastupuji kolegy přímo při výjezdu na montáž, to si třeba jednou za měsíc oddechnu od kancelářské práce. A přitom zjistím, jak to přesně v daný moment funguje na konkrétním pracovišti a zda by se dalo ještě něco zlepšit. Mám pak lepší odhad v časové náročnosti výrobních operací, které potom uplatním v kalkulaci nabídky.

Překvapila tě v poslední době nějaká objednávka od zákazníka? Pokud ano, čím konkrétně? Dokázali jste ji úspěšně vyřešit?

Ano, jednalo se o výrobu těsnění do přístroje, který ve zdravotnictví kontroluje prodyšnost, prostupnost ústenek. Z výsledného fungování máme radost. Taky jsme úspěšně zvládli osadit hadice v průměru 200 a 300 mm speciálními spojkami. To byla zakázka pro zemědělce.

Jak vlastně v GUMEXU probíhá ten celý proces, který začíná poptávkou zákazníka a končí předáním hotového výrobku?
K nám na výrobní oddělení se poptávka dostane od specialisty prodeje, který už se zákazníkem dohodl základní parametry budoucího výrobku. Zpracujeme kalkulaci výrobních nákladů, cenu, technický výkres. Když zákazník odsouhlasí konečnou cenu, parametry hotového výrobku a pošle objednávku, následuje výrobní příkaz a samotná výroba. Potom už výrobek odešleme zákazníkovi.

Proces od poptávky po výrobek

Co ti připadá nejtěžší a naopak, co tě nejvíce těší na pozici vedoucího výroby z hlediska vedení celého pracovního týmu?

Baví mě, že si vše řídím sám a že můžu vést lidi. Na druhou stranu je nejtěžší právě řídit lidi, je důležité je odhadnout a udržet si motivovaný tým. Nejtěžší je vybrat toho správného člověka hned na začátku. Vážím si toho, že v kanceláři máme stabilní a schopný tým, kolegové dokážou díky veselým a energickým povahám udržet pozitivní náladu i při zvýšeném vytížení. A při mé nepřítomnosti jsou schopni fungovat i beze mě.

Naše montéry musím ocenit, že umí zabrat, sami se občas nabídnou a zůstanou v práci déle, než dokončí výrobu. Jsem moc rád za to, jaký si mezi sebou vytvořili kolektiv. Mám radost, když si spolu zajdou na pivo, zavezou se domů, při práci si pomohou, když se nestíhá. Vyjdou si vstříc. I povahově se kluci montéři skvěle doplňují.

Dáváš přednost technicky zaměřeným koníčkům i ve svém volném čase?

To ne, spíše jsem sportovně založený. Mezi mé oblíbené sporty patří hlavně freestyle slalom na inline bruslích. Na Letné je velký park, kde mě můžete potkat buď na inlinech, nebo na procházkách s manželkou a s fenkou Ajšou. Začínám také s fotografováním.


Petr Boháč
Vystudoval střední průmyslovou školu v Uherském Hradišti, obor strojírenství. Poté pracoval jako provozní hotelu v Itálii. Do GUMEXU nastoupil v roce 2004 na pozici skladníka, po půl roce již pracoval jako specialista prodeje, po šesti letech se stal vedoucím výroby na pobočce v Praze. Zajímá se o sport a fotografování.

Chcete se poradit?