Fotbalisté bez zranění i díky pružným chráničům

První chrániče holení nosili angličtí hráči kriketu v 80. letech 19. století.* Byly ze silné kůže, s vycpávkami z vlny nebo bavlny. Pak se začaly používat kombinace kůže, plastu, EVA pěny apod. Všichni výrobci usilují o to, aby jejich chrániče byly anatomické, pohodlné a poskytovaly maximální ochranu. Lze ještě prorazit díky nějaké důležité odlišnosti? Zeptala jsem se Štěpána Rybníčka, spoluzakladatele a jednatele společnosti FOUL s.r.o., která se v soutěži Volkswagen Firma roku 2024 Kraje Vysočina umístila na 3. místě za výrobu a vývoj prémiového vybavení pro fotbalisty.

Pane Rybníčku, z GUMEXU odebíráte mimo jiné také pryže. K čemu je ve vaší výrobě využíváte?

Poměrně dlouho jsme hledali materiál, který by vyhovoval všem našim požadavkům. Vyzkoušeli jsme opravdu desítky materiálů – EVA pěny, směsi plastů a mnohé další, až jsme narazili na mikroporézní pryže od vás. Máme několik požadavků, které musí materiál splňovat, zejména zdravotní nezávadnost, odolnost vůči nárazu, tepelnou odolnost, povrchovou úpravu kvůli lepení… Přestože mikroporézní pryže rozhodně nejsou primárně určené pro výrobu fotbalových chráničů, tak vlastně splňují vše, co jsme hledali. Máme více typů chráničů a pro každý potřebujeme trochu jiné vlastnosti, ale primárně se jedná zejména o tloušťku pryže, kterou využíváme od 2 do 5 mm v závislosti na typu chrániče.

Proč jste se začal společně s Pavlem Chalupou zabývat právě chrániči? 

Měli jsme obrovskou chuť něco začít dělat. Možná to zní jako klišé, ale podle známé poučky jsme hledali problém, který řeší hodně lidí, a hlavně něco, čemu rozumíme a je nám to blízké. V té době jsme společně hráli fotbal za HFK Třebíč a viděli jsme, že spousta spoluhráčů nepoužívá chrániče – místo nich si pod štulpnu strkají kus karimatky nebo tácek od piva. My jsme to dělali stejně, proto jsme se pustili do prototypování prvních chráničů, které měly být lehké, ohebné a pohodlné. To se nám povedlo. Postupně jsme přidávali možnost personalizace a samozřejmě produkt neustále inovujeme. 

Jsou pro fotbalisty povinné?

Ano, chrániče jsou od roku 1990, kdy je FIFA začala vyžadovat, součástí povinné výbavy fotbalisty pro zápas, při tréninku se však nepoužívají. Možná právě proto, že jsou hráči z tréninku zvyklí na to, že je na holeni nic neobtěžuje a nic jim nepřekáží, mnozí by je nejraději nepoužívali vůbec a považují je za „nutné zlo“. Může se to zdát jako detail, ale pokud chránič váží 20, nebo 120 gramů, tak rozdíl rozhodně poznáte.

Jak je tedy možné, že neexistují pravidla na velikost chráničů?

Při certifikaci chráničů existují doporučení na minimální velikost chrániče a dokonce v některých ligách začali kontrolovat a omezovat chrániče, které jsou opravdu úplně miniaturní (do 10 cm). Může se tedy stát, že rozhodčí posoudí chrániče jako nezpůsobilé, ale v praxi se to v podstatě neděje, a pokud je pod štulpnou znatelný alespoň nějaký chránič, tak je to dle pravidel v pořádku. Zodpovědnost zůstává na hráči – chrání si přece své vlastní zdraví.

Jak ale jako hráč poznám, jestli mne právě vaše výrobky dostatečně ochrání?

Jak už jsem zmiňoval, trendem je používat v podstatě co nejmenší a nejlehčí chrániče. Ty naše jsou stejně pohodlné, dobře se přizpůsobí tvaru holeně, ale nabízejí navíc skutečně velmi dobrou ochranu. Například ty karbonové jsou tenké jen pár milimetrů, váhu mají tedy srovnatelnou s tím laicky používaným kusem karimatky. Ale pokud vás někdo nakopne, tak právě na rozdíl od karimatky neucítíte v podstatě nic, žádnou bolest. 

Slyšela jsem, že hráči kladou velký důraz i na samotnou vizáž chráničů. Proč, když jsou v podstatě „neviditelné“? 

To je pravda. My proto už od začátku našeho podnikání nabízíme možnost personalizace chráničů. Ať už formou kompletně vlastního designu na míru, anebo si hráč může na chrániče umístit vlastní iniciály. Díky tomu, že jsme přímo výrobci, zvládáme takto personalizované produkty odesílat v podstatě do druhého dne. Cca 9 z 10 chráničů je personalizovaných, ten samý trend umožňujeme i u dalších produktů, jako jsou ponožky, ručník, nákrčník apod. Na vše dokážeme umístit vlastní výšivku s iniciálami a vlajkou. Jak správně zmiňujete, chrániče nejsou vidět. Přirovnal bych to k tetování, které má člověk taky často na místě, které není vidět. Hráči si na chrániče dávají fotky rodiny, motivační citáty nebo oblíbená čísla a symboly pro štěstí. Mohou tedy fungovat jako určitý talisman. 

Existuje nějaký „fígl“, aby neklouzaly?

Je více možností, jak chrániče udržet na svém místě. V zápalu hry se může stát, že se chránič posune, přetočí – obzvlášť tehdy, pokud hráč nemá dostatečně pevné štulpny. Proto nabízíme elastické návleky s kapsou, kam se chránič umístí, nebo různé pásky, kterými si chrániče upevní. Asi neexistuje nejlepší řešení – každý hráč si může vybrat to, které mu nejvíce vyhovuje.

Kteří známí fotbalisté nosí chrániče na míru právě od vás? 

Dnes už jich je opravdu celá řada. Za tu dobu, co chrániče vyrábíme, jsme jich prodali už více než 100 tisíc. Jsme moc rádi, že se mezi nimi najdou i opravdu zvučná jména – Bukayo Saka, Granit Xhaka, Victor Boniface a spousta dalších. Samozřejmě největší základnu máme pořád v Česku. Určitě se nebojím říci, že v rámci reprezentace, ale i 1. fotbalové ligy většina hráčů naše chrániče používá. Takže hráči jako Hložek, Schick, Coufal, Provod naše chrániče jistě používají.

Kam chrániče nejčastěji dodáváte?

Obecně cílíme na jednotlivce. To znamená, že se zaměřujeme na produkty, které hráč nedostane od klubu (dres, oblečení). Největší podíl na našem odbytu má pořád Česká republika, ale pomalu ji dotahuje Německo s Rakouskem. Dokážeme odeslat chrániče do celého světa, ale pozornost věnujeme okolním zemím.

S Pavlem Chalupou působíte také jako manažer a hlavní organizátor FOUL kempu, co je jeho cílem?

To je taková naše srdcová záležitost. Asi v nás pořád zůstalo trochu z toho malého kluka, který prahne po tom, aby se ukázal při hře a zažil spoustu zábavy i mimo hřiště. FOUL kemp je sice fotbalový tábor, ale určitě to není pouze o drilu na hřišti. Každý den máme speciální doprovodný program – od návštěvy profi fotbalistů, youtuberů až po jízdu na čtyřkolkách, paddle boarding, olympiády a spousty dalších akcí. Primární cíl je tedy užít si skvělý týden s dětmi a trochu „dobít baterky“. Z byznysového pohledu vidíme smysl v tom, že pokud dítě zažije takto silný týden, o kterém jsme přesvědčení, že na něj bude vzpomínat celý život, tak si také celý život bude spojovat značku FOUL s pozitivní emocí. Z brandového pohledu asi neexistuje způsob, jak vytvořit silnější vztah s budoucím zákazníkem.

Jak velké chrániče mají mít děti?

U dětí doporučujeme zpravidla větší velikosti chráničů. Přiznám se, že chrániče nebyly původně navržené pro děti, ale samozřejmě vnímáme, že jsou u dětí velmi populární. Proto jsme se rozhodli přidat nový model chráničů, který je vyloženě přizpůsobený pro děti od 6 let, které se opravdu pořád tak trochu okopávají. K dispozici budou v následujících týdnech.

Prozradíte plány do budoucna? Uvažujete například i o dalších sportech, kde by chrániče od vás našly své využití?

Do jiných sportů se nehrneme. Samozřejmě si tím zmenšujeme cílovou skupinu, ale chceme dělat pouze to, čemu opravdu rozumíme, a to je fotbal. Existují tedy dva směry, kterými můžeme růst. Expanze do zahraničí a rozšiřování sortimentu. Největší priorita na následující roky bude určitě expanze do Německa, kde je fotbalový trh obrovský.

Omlouvám se za zvědavost, ale marně si lámu hlavu, proč jste nazvali vaši firmu s produkty pro sportovce právě anglickým výrazem pro faul, tedy osobní chyba, nedovolený dotyk se soupeřem? Ale nemusíte odpovídat…smiley

Určitě Vám rád odpovím smiley Název vznikl podobně jednoduše jako celá naše firma. Hledali jsme název, který bude spojený s fotbalem, bude jednoduchý a zapamatovatelný. Nejpoužívanější výrazy ve fotbale jsou gól, offside, aut, roh, střela, nahrávka a faul (foul). Chrániče jsou určitě nejblíže právě k těm faulům, před kterými hráče chrání. Přestože význam může být negativní, tak nám to perfektně zapadalo do celkového kontextu a vypadá to, že to funguje. Paradoxně nejvíce dotazů na negativní význam máme v Česku. Například hráči z Anglie se nad významem našeho názvu firmy vůbec nepozastavují.

 


 

Štěpán RybníčekŠtěpán Rybníček

Vystudoval obor Informační technologie na SPŠT. Předčasně ukončil studia manažerské informatiky na VUT. Pracoval jako UX designer, 4 roky pro internetovou parfumerii Notino, několik let pomáhal firmám pod agenturou Proof & Reason. V současnosti představuje cca 90 % všech jeho aktivit práce pro firmu FOUL, zabývá se rovněž UX konzultacemi zejména v oblasti e-commerce. Jeho koníčkem je jeho práce, tedy fotbal.

 


Rozhovor se Štěpánem Rybníčkem, jednatelem společnosti FOUL s.r.o., připravila v březnu 2025 Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX. Foto: archiv FOUL s.r.o.

 


*) https://chatgpt/; prompt: Z čeho se dělaly chrániče před rokem 1990?

První chrániče holení nosili angličtí hráči kriketu v 80. letech 19. století.* Byly ze silné kůže, s vycpávkami z vlny nebo bavlny. Pak se začaly používat kombinace kůže, plastu, EVA pěny apod. Všichni výrobci usilují o to, aby jejich chrániče byly anatomické, pohodlné a poskytovaly maximální ochranu. Lze ještě prorazit díky nějaké důležité odlišnosti? Zeptala jsem se Štěpána Rybníčka, spoluzakladatele a jednatele společnosti FOUL s.r.o., která se v soutěži Volkswagen Firma roku 2024 Kraje Vysočina umístila na 3. místě za výrobu a vývoj prémiového vybavení pro fotbalisty.

Pane Rybníčku, z GUMEXU odebíráte mimo jiné také pryže. K čemu je ve vaší výrobě využíváte?

Poměrně dlouho jsme hledali materiál, který by vyhovoval všem našim požadavkům. Vyzkoušeli jsme opravdu desítky materiálů – EVA pěny, směsi plastů a mnohé další, až jsme narazili na mikroporézní pryže od vás. Máme několik požadavků, které musí materiál splňovat, zejména zdravotní nezávadnost, odolnost vůči nárazu, tepelnou odolnost, povrchovou úpravu kvůli lepení… Přestože mikroporézní pryže rozhodně nejsou primárně určené pro výrobu fotbalových chráničů, tak vlastně splňují vše, co jsme hledali. Máme více typů chráničů a pro každý potřebujeme trochu jiné vlastnosti, ale primárně se jedná zejména o tloušťku pryže, kterou využíváme od 2 do 5 mm v závislosti na typu chrániče.

Proč jste se začal společně s Pavlem Chalupou zabývat právě chrániči? Fotbalisté bez zranění

Měli jsme obrovskou chuť něco začít dělat. Možná to zní jako klišé, ale podle známé poučky jsme hledali problém, který řeší hodně lidí, a hlavně něco, čemu rozumíme a je nám to blízké. V té době jsme společně hráli fotbal za HFK Třebíč a viděli jsme, že spousta spoluhráčů nepoužívá chrániče – místo nich si pod štulpnu strkají kus karimatky nebo tácek od piva. My jsme to dělali stejně, proto jsme se pustili do prototypování prvních chráničů, které měly být lehké, ohebné a pohodlné. To se nám povedlo. Postupně jsme přidávali možnost personalizace a samozřejmě produkt neustále inovujeme.

Jsou pro fotbalisty povinné?

Ano, chrániče jsou od roku 1990, kdy je FIFA začala vyžadovat, součástí povinné výbavy fotbalisty pro zápas, při tréninku se však nepoužívají. Možná právě proto, že jsou hráči z tréninku zvyklí na to, že je na holeni nic neobtěžuje a nic jim nepřekáží, mnozí by je nejraději nepoužívali vůbec a považují je za „nutné zlo“. Může se to zdát jako detail, ale pokud chránič váží 20, nebo 120 gramů, tak rozdíl rozhodně poznáte.

Jak je tedy možné, že neexistují pravidla na velikost chráničů?

Při certifikaci chráničů existují doporučení na minimální velikost chrániče a dokonce v některých ligách začali kontrolovat a omezovat chrániče, které jsou opravdu úplně miniaturní (do 10 cm). Může se tedy stát, že rozhodčí posoudí chrániče jako nezpůsobilé, ale v praxi se to v podstatě neděje, a pokud je pod štulpnou znatelný alespoň nějaký chránič, tak je to dle pravidel v pořádku. Zodpovědnost zůstává na hráči – chrání si přece své vlastní zdraví.

Jak ale jako hráč poznám, jestli mne právě vaše výrobky dostatečně ochrání?

Jak už jsem zmiňoval, trendem je používat v podstatě co nejmenší a nejlehčí chrániče. Ty naše jsou stejně pohodlné, dobře se přizpůsobí tvaru holeně, ale nabízejí navíc skutečně velmi dobrou ochranu. Například ty karbonové jsou tenké jen pár milimetrů, váhu mají tedy srovnatelnou s tím laicky používaným kusem karimatky. Ale pokud vás někdo nakopne, tak právě na rozdíl od karimatky neucítíte v podstatě nic, žádnou bolest.

Slyšela jsem, že hráči kladou velký důraz i na samotnou vizáž chráničů. Proč, když jsou v podstatě „neviditelné“? 

To je pravda. My proto už od začátku našeho podnikání nabízíme možnost personalizace chráničů. Ať už formou kompletně vlastního designu na míru, anebo si hráč může na chrániče umístit vlastní iniciály. Díky tomu, že jsme přímo výrobci, zvládáme takto personalizované produkty odesílat v podstatě do druhého dne. Cca 9 z 10 chráničů je personalizovaných, ten samý trend umožňujeme i u dalších produktů, jako jsou ponožky, ručník, nákrčník apod. Na vše dokážeme umístit vlastní výšivku s iniciálami a vlajkou. Jak správně zmiňujete, chrániče nejsou vidět. Přirovnal bych to k tetování, které má člověk taky často na místě, které není vidět. Hráči si na chrániče dávají fotky rodiny, motivační citáty nebo oblíbená čísla a symboly pro štěstí. Mohou tedy fungovat jako určitý talisman. 

Existuje nějaký „fígl“, aby neklouzaly?

Je více možností, jak chrániče udržet na svém místě. V zápalu hry se může stát, že se chránič posune, přetočí – obzvlášť tehdy, pokud hráč nemá dostatečně pevné štulpny. Proto nabízíme elastické návleky s kapsou, kam se chránič umístí, nebo různé pásky, kterými si chrániče upevní. Asi neexistuje nejlepší řešení – každý hráč si může vybrat to, které mu nejvíce vyhovuje.

Kteří známí fotbalisté nosí chrániče na míru právě od vás? 

Dnes už jich je opravdu celá řada. Za tu dobu, co chrániče vyrábíme, jsme jich prodali už více než 100 tisíc. Jsme moc rádi, že se mezi nimi najdou i opravdu zvučná jména – Bukayo Saka, Granit Xhaka, Victor Boniface a spousta dalších. Samozřejmě největší základnu máme pořád v Česku. Určitě se nebojím říci, že v rámci reprezentace, ale i 1. fotbalové ligy většina hráčů naše chrániče používá. Takže hráči jako Hložek, Schick, Coufal, Provod naše chrániče jistě používají.

Kam chrániče nejčastěji dodáváte?

Obecně cílíme na jednotlivce. To znamená, že se zaměřujeme na produkty, které hráč nedostane od klubu (dres, oblečení). Největší podíl na našem odbytu má pořád Česká republika, ale pomalu ji dotahuje Německo s Rakouskem. Dokážeme odeslat chrániče do celého světa, ale pozornost věnujeme okolním zemím.

S Pavlem Chalupou působíte také jako manažer a hlavní organizátor FOUL kempu, co je jeho cílem?

To je taková naše srdcová záležitost. Asi v nás pořád zůstalo trochu z toho malého kluka, který prahne po tom, aby se ukázal při hře a zažil spoustu zábavy i mimo hřiště. FOUL kemp je sice fotbalový tábor, ale určitě to není pouze o drilu na hřišti. Každý den máme speciální doprovodný program – od návštěvy profi fotbalistů, youtuberů až po jízdu na čtyřkolkách, paddle boarding, olympiády a spousty dalších akcí. Primární cíl je tedy užít si skvělý týden s dětmi a trochu „dobít baterky“. Z byznysového pohledu vidíme smysl v tom, že pokud dítě zažije takto silný týden, o kterém jsme přesvědčení, že na něj bude vzpomínat celý život, tak si také celý život bude spojovat značku FOUL s pozitivní emocí. Z brandového pohledu asi neexistuje způsob, jak vytvořit silnější vztah s budoucím zákazníkem.

Jak velké chrániče mají mít děti?

U dětí doporučujeme zpravidla větší velikosti chráničů. Přiznám se, že chrániče nebyly původně navržené pro děti, ale samozřejmě vnímáme, že jsou u dětí velmi populární. Proto jsme se rozhodli přidat nový model chráničů, který je vyloženě přizpůsobený pro děti od 6 let, které se opravdu pořád tak trochu okopávají. K dispozici budou v následujících týdnech.

Prozradíte plány do budoucna? Uvažujete například i o dalších sportech, kde by chrániče od vás našly své využití?

Do jiných sportů se nehrneme. Samozřejmě si tím zmenšujeme cílovou skupinu, ale chceme dělat pouze to, čemu opravdu rozumíme, a to je fotbal. Existují tedy dva směry, kterými můžeme růst. Expanze do zahraničí a rozšiřování sortimentu. Největší priorita na následující roky bude určitě expanze do Německa, kde je fotbalový trh obrovský.

Omlouvám se za zvědavost, ale marně si lámu hlavu, proč jste nazvali vaši firmu s produkty pro sportovce právěChrániče FOUL anglickým výrazem pro faul, tedy osobní chyba, nedovolený dotyk se soupeřem? Ale nemusíte odpovídat…smiley

Určitě Vám rád odpovím smiley Název vznikl podobně jednoduše jako celá naše firma. Hledali jsme název, který bude spojený s fotbalem, bude jednoduchý a zapamatovatelný. Nejpoužívanější výrazy ve fotbale jsou gól, offside, aut, roh, střela, nahrávka a faul (foul). Chrániče jsou určitě nejblíže právě k těm faulům, před kterými hráče chrání. Přestože význam může být negativní, tak nám to perfektně zapadalo do celkového kontextu a vypadá to, že to funguje. Paradoxně nejvíce dotazů na negativní význam máme v Česku. Například hráči z Anglie se nad významem našeho názvu firmy vůbec nepozastavují.

 


 

Štěpán RybníčekŠtěpán Rybníček

Vystudoval obor Informační technologie na SPŠT. Předčasně ukončil studia manažerské informatiky na VUT. Pracoval jako UX designer, 4 roky pro internetovou parfumerii Notino, několik let pomáhal firmám pod agenturou Proof & Reason. V současnosti představuje cca 90 % všech jeho aktivit práce pro firmu FOUL, zabývá se rovněž UX konzultacemi zejména v oblasti e-commerce. Jeho koníčkem je jeho práce, tedy fotbal.

 

 


Rozhovor se Štěpánem Rybníčkem, jednatelem společnosti FOUL s.r.o., připravila v březnu 2025 Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX. Foto: archiv FOUL s.r.o.

 


*) https://chatgpt/; prompt: Z čeho se dělaly chrániče před rokem 1990?

Chcete se poradit?