Jak jsme připravovali nový web v GUMEXU

Vždy, když se tvoří něco systémově nového, jako třeba nový web, objevují se v procesech firmy další souvislosti a prvky, které je potřeba zdokonalit, zjednodušit nebo zautomatizovat. Cílem našeho nového webu je, aby se zákazník cítil dobře, nebyl zaplaven přebytečnými informacemi a přitom našel vše, co potřebuje, v co nejkratším čase. To vše je výzvou pro kolegyni Andreu Krejčí, vedoucí správy webu a specialistku na online marketing. Věřím, že její zkušenosti i výsledky budou zajímat i vás. Správně fungující web i e-shop potěší jistě většinu zákazníků.

Andreo, jak probíhala příprava nového webu GUMEXU, který byl spuštěn v prosinci 2018?

Již v létě 2017 jsme se ve firmě shodli na tom, že bude třeba kompletně změnit technologii fungování našeho e-shopu. Stávající řešení vyžadovalo při každé změně velké zásahy, které narušovaly funkčnost celého systému, a nedávalo nám již mnoho možností k dalšímu rozvoji. Několik týdnů trvalo hledání vhodného technologického řešení i partnera schopného realizovat naše požadavky. V našem případě tedy nešlo pouze o změnu grafiky a pár úprav. Stavěli jsme v podstatě úplně nový web s novým developerem, novou grafikou, novou administrací i nově fungujícím propojením dat. Naší výhodou bylo, že jsme mohli čerpat z mnohaletých zkušeností s provozováním našeho webu s tak specifickým sortimentem.

Čím je online sortiment GUMEXU tak specifický?

Velkým oříškem je množství dat a parametrů, podle kterých si zákazníci zboží vybírají. V tomto směru je třeba prodej oblečení jednoduchý – jde tam hlavně o velikost a barvu. K tomu nějaký materiál a samozřejmě design. Vše se dá ve struktuře dat relativně snadno filtrovat. V našem případě vychází logika filtrování v každé části sortimentu z úplně jiných základů. Navíc jsme řešili, jak filtraci maximálně zjednodušit a nenutit zákazníky vybírat ze stovky kombinací hodnot. Třeba kvůli spojkám jsme vymysleli unikátně fungující způsob filtrace. Zákazník může filtrovat v rozsahu spojek jednoduchým zadáním průměru hadice pro kterou spojku potřebuje.

Co ti nejvíce pomohlo při přípravě i vlastní realizaci projektu na změnu webu?

Jako nejdůležitější pro realizaci tak velkého a pokrokového řešení vidím přímou angažovanost managementu. Jen díky tomu, že se spolumajitel firmy a marketingový ředitel Libor Sedláček osobně podílel na přípravě nového webu, mohli jsme připravit široké komplexní zadání s dlouhodobou vizí. Takové pojetí mi dává možnost realizovat na našem webu funkce, o kterých si leckterý specialista na online marketing může nechat jen zdát.

Co bylo naopak na tomto projektu nejtěžší pro tebe osobně?

Trpělivost. S ohledem na ohromný rozsah celého projektu jsme se totiž v první fázi museli zaměřit hlavně na bezvadné fungování základních oblastí: registraci, přihlášení a nákup. Současně ale byly nastaveny i funkce, které budou našim zákazníkům dostupné až později, což mne trochu mrzí. Moc se na tyto změny těším, protože věřím, že našim zákazníkům významně zpříjemní spolupráci s námi.

Na jaké konkrétní změny na našem webu se mohou naši zákazníci těšit?

Zejména se jedná o možnost filtrování. Zákazníci si mohou filtrovat produkty podle parametrů, které je zajímají, např. podle průměru hadice. Také je možné vyhledávat informace o produktech a službách po zadání několika klíčových slov, které zákazníka zajímají. Nově mohou zákazníci zvolit vyhledávání také v obsahové části webu, kde je poradna a blog.

A čím chceš zákazníky nejvíce překvapit na webu v roce 2019?

Zákazníkovi nově ukážeme nejen jeho objednávky z e-shopu, ale i objednávky z našeho systému, které byly realizované telefonicky, osobně nebo prostřednictvím e-mailu. Navíc mu ještě zobrazíme historii nakupovaných produktů, takže bude mít možnost vkládat zboží do košíku přímo z přehledu svých vlastních nejčastěji nakupovaných produktů. Toto považuji já osobně za funkci, která zákazníkovi významně urychlí proces objednávky. Zákaznická zóna je projekt, jejž chceme dále rozšiřovat. Množství informací, které budeme se zákazníky prostřednictvím několika málo kliknutí myší sdílet, proto bude stále narůstat.

Co je pro tebe tou „třešničkou na dortu“?

Za skvěle fungujícím webem stojí ohromný kus práce s daty. Pracujeme se dvěma základními datovými strukturami: s údaji o zákaznících a s údaji o produktech. Kromě datových struktur jsme museli revidovat i některé interní procesy firmy a více je automatizovat. Naším cílem bylo, aby vše fungovalo rychle a spolehlivě. Stále se snažím své poznatky z online prostředí uplatit i v našich interních systémech a při změnách myslím také na ostatní zaměstnance. Paradoxně je tak mým největším oceněním, když si kolegové z obchodu všech těch změn, které jsme museli provést, prakticky ani nevšimnou, protože probíhají automaticky (na základě předchozího nadefinování a naprogramování jednotlivých vazeb).

Věnuješ se také reklamě?

Ano, změnila jsem fungování placené reklamy na internetu. Dlouhá léta jsme využívali služeb agentury, ale tento způsob spolupráce nám přestal vyhovovat.

Proč nechceš spolupracovat s reklamní agenturou?

Uvědomila jsem si, že žádná agentura za nás nenapíše reklamy tak dobře jako my, protože je nutná výborná znalost produktů a jejich technických vlastností. Nicméně na samostatnou správu reklamních kampaní nemám časovou kapacitu. Proto jsme se spojili se specialistou, se kterým velmi úzce spolupracujeme při přípravě textů inzerátů a revizi klíčových slov a vyhledávacích dotazů. Nyní mám také lepší přehled o vynakládaných prostředcích s rozčleněním podle sortimentu.

V GUMEXU jsi už dva roky, můžeš práci zde srovnat s předchozí zkušeností?

Když jsem podnikala, bylo řešení projektů z pohledu hierarchie relativně jednoduché. Úkol se zadal a podřízení jej splnili, nebo nastal proces debaty o jejich odměňování a motivaci obecně. V GUMEXU přímo na projekt e-shopu žádné přímé podřízené nemám, ale jsem za něj osobně zodpovědná.

Cítím se v tomto směru spíše jako projektový manažer. Celý webový projekt je navíc provázán prakticky do všech procesů firmy, od logistiky přes obchod až k fakturaci. Vytvářím tedy na jednotlivé úkoly malé týmy a jejich výsledky pak propojuji a jako mozaiku skládám dohromady. Někdy je náročné sladit pracovní program lidí ve všech týmech. V GUMEXU je ale ochota mých kolegů ke spolupráci výborná.

A jak se změnil tvůj současný styl práce oproti dřívějšímu soukromému podnikání?

Největší pozitivum vidím v tom, že na problémy nejsem sama. Vždycky se najde někdo, s kým se mohu poradit. Někdo, kdo mi pomůže doladit detaily a najít řešení. Hodně mi pomohl také otevřený přístup majitelů GUMEXU, který mi umožnil najmout si externí poradce pro ty oblasti, kde moje znalosti nebyly dostatečně detailní. S pomocí těchto specialistů jsem pak byla schopná posunout celý projekt nového webu na skutečně profesionální úroveň. Ohromnou pomoc pro mě také představoval osobní přístup konzultantů z firem, které pro nás tvořily jak web v minulosti, tak i web nový. Velmi si cením jejich nasazení a mnoha skvělých postřehů.

Mám dojem, že jsi jako pracovnice dokonalá. Přesto se ptám, je něco, s čím nejsi na své pozici úplně spokojená?

Asi nejvíce mne mrzí, že nemám více času pro svou kolegyni Jitku, kterou jsem do firmy přijímala a jejíž velká část pracovního úvazku měla spočívat právě v online marketingu. Ačkoliv se snažím vyšetřit si čas, kdykoliv to jen trochu jde, mám pocit, že je to málo. O to víc oceňuji, jak si Jitka ve své nelehké pozici poradila a během svého působení se jí podařilo zcela převzít správu e-mailových kampaní, na kterých pracuje společně s naším marketingovým ředitelem. Můj přínos v tomto směru se tak mohl omezit na řešení technických problémů a synchronizaci dat. Navíc se jí podařilo proniknout i do nelehkých technických témat spojených s naším sortimentem, a tak již sama dokáže připravit texty na web. Na druhou stranu mě o to víc těší, že Jitka dostala prostor realizovat se v ostatních marketingových činnostech, jako je vymýšlení a realizace dárků, reklamních předmětů a stánku na veletrh. V tomto směru je úžasná a věřím, že i naši zákazníci oceňují, že se jim věnuje někdo, koho to opravdu baví.

Zbývá ti ještě nějaký volný čas?

Nějak rychle mi vyrostly děti, snažím se tedy dohnat, co se dá. Chci s nimi strávit co nejvíce času a moc mě to baví. Jezdíme na kolech, občas vyrazíme do lesa. A taky jsme společně se synem začali lézt po skalách. Moc ráda s dětmi diskutuji, přináší mi často úplně jiné úhly pohledu na svět kolem, a to mě obohacuje. Někdy si také udělám čas pouze pro sebe a jdu si zaběhat. Po večerech si občas zajdu na nějakou přednášku, většinou s tématikou online marketingu nebo IT – ráda se učím nové věci. Pravidelně se také setkávám i s lidmi z tohoto oboru v neformálním prostředí a přátelské atmosféře.

Děkuji za rozhovor.

Rozhovor s Ing. Andreou Krejčí, vedoucí správy webu a specialistkou na online marketing společnosti GUMEX, připravila Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX.

 

Ing. Andrea Krejčí

Vystudovala VŠE Praha, obor mezinárodní obchod. 8 let podnikala – provozovala e-shop s výtvarnými potřebami, poté pracovala pro online agenturu H1.cz jako Account Manager (konzultant). V GUMEXU pracuje od ledna 2017 na pozici vedoucí správy webu a jako specialistka na online marketing.

 

Vždy, když se tvoří něco systémově nového, jako třeba nový web, objevují se v procesech firmy další souvislosti a prvky, které je potřeba zdokonalit, zjednodušit nebo zautomatizovat. Cílem našeho nového webu je, aby se zákazník cítil dobře, nebyl zaplaven přebytečnými informacemi a přitom našel vše, co potřebuje, v co nejkratším čase. To vše je výzvou pro kolegyni Andreu Krejčí, vedoucí správy webu a specialistku na online marketing. Věřím, že její zkušenosti i výsledky budou zajímat i vás. Správně fungující web i e-shop potěší jistě většinu zákazníků.

Andreo, jak probíhala příprava nového webu GUMEXU, který byl spuštěn v prosinci 2018?

Již v létě 2017 jsme se ve firmě shodli na tom, že bude třeba kompletně změnit technologii fungování našeho e-shopu. Stávající řešení vyžadovalo při každé změně velké zásahy, které narušovaly funkčnost celého systému, a nedávalo nám již mnoho možností k dalšímu rozvoji. Několik týdnů trvalo hledání vhodného technologického řešení i partnera schopného realizovat naše požadavky. V našem případě tedy nešlo pouze o změnu grafiky a pár úprav. Stavěli jsme v podstatě úplně nový web s novým developerem, novou grafikou, novou administrací i nově fungujícím propojením dat. Naší výhodou bylo, že jsme mohli čerpat z mnohaletých zkušeností s provozováním našeho webu s tak specifickým sortimentem.

Čím je online sortiment GUMEXU tak specifický?

Velkým oříškem je množství dat a parametrů, podle kterých si zákazníci zboží vybírají. V tomto směru je třeba prodej oblečení jednoduchý – jde tam hlavně o velikost a barvu. K tomu nějaký materiál a samozřejmě design. Vše se dá ve struktuře dat relativně snadno filtrovat. V našem případě vychází logika filtrování v každé části sortimentu z úplně jiných základů. Navíc jsme řešili, jak filtraci maximálně zjednodušit a nenutit zákazníky vybírat ze stovky kombinací hodnot. Třeba kvůli spojkám jsme vymysleli unikátně fungující způsob filtrace. Zákazník může filtrovat v rozsahu spojek jednoduchým zadáním průměru hadice pro kterou spojku potřebuje.

Co ti nejvíce pomohlo při přípravě i vlastní realizaci projektu na změnu webu?

Jako nejdůležitější pro realizaci tak velkého a pokrokového řešení vidím přímou angažovanost managementu. Jen díky tomu, že se spolumajitel firmy a marketingový ředitel Libor Sedláček osobně podílel na přípravě nového webu, mohli jsme připravit široké komplexní zadání s dlouhodobou vizí. Takové pojetí mi dává možnost realizovat na našem webu funkce, o kterých si leckterý specialista na online marketing může nechat jen zdát.

Co bylo naopak na tomto projektu nejtěžší pro tebe osobně?

Trpělivost. S ohledem na ohromný rozsah celého projektu jsme se totiž v první fázi museli zaměřit hlavně na bezvadné fungování základních oblastí: registraci, přihlášení a nákup. Současně ale byly nastaveny i funkce, které budou našim zákazníkům dostupné až později, což mne trochu mrzí. Moc se na tyto změny těším, protože věřím, že našim zákazníkům významně zpříjemní spolupráci s námi.

Na jaké konkrétní změny na našem webu se mohou naši zákazníci těšit?

Zejména se jedná o možnost filtrování. Zákazníci si mohou filtrovat produkty podle parametrů, které je zajímají, např. podle průměru hadice. Také je možné vyhledávat informace o produktech a službách po zadání několika klíčových slov, které zákazníka zajímají. Nově mohou zákazníci zvolit vyhledávání také v obsahové části webu, kde je poradna a blog.

A čím chceš zákazníky nejvíce překvapit na webu v roce 2019?

Zákazníkovi nově ukážeme nejen jeho objednávky z e-shopu, ale i objednávky z našeho systému, které byly realizované telefonicky, osobně nebo prostřednictvím e-mailu. Navíc mu ještě zobrazíme historii nakupovaných produktů, takže bude mít možnost vkládat zboží do košíku přímo z přehledu svých vlastních nejčastěji nakupovaných produktů. Toto považuji já osobně za funkci, která zákazníkovi významně urychlí proces objednávky. Zákaznická zóna je projekt, jejž chceme dále rozšiřovat. Množství informací, které budeme se zákazníky prostřednictvím několika málo kliknutí myší sdílet, proto bude stále narůstat.

Co je pro tebe tou „třešničkou na dortu“?

Za skvěle fungujícím webem stojí ohromný kus práce s daty. Pracujeme se dvěma základními datovými strukturami: s údaji o zákaznících a s údaji o produktech. Kromě datových struktur jsme museli revidovat i některé interní procesy firmy a více je automatizovat. Naším cílem bylo, aby vše fungovalo rychle a spolehlivě. Stále se snažím své poznatky z online prostředí uplatit i v našich interních systémech a při změnách myslím také na ostatní zaměstnance. Paradoxně je tak mým největším oceněním, když si kolegové z obchodu všech těch změn, které jsme museli provést, prakticky ani nevšimnou, protože probíhají automaticky (na základě předchozího nadefinování a naprogramování jednotlivých vazeb).

Věnuješ se také reklamě?

Ano, změnila jsem fungování placené reklamy na internetu. Dlouhá léta jsme využívali služeb agentury, ale tento způsob spolupráce nám přestal vyhovovat.

Proč nechceš spolupracovat s reklamní agenturou?

Uvědomila jsem si, že žádná agentura za nás nenapíše reklamy tak dobře jako my, protože je nutná výborná znalost produktů a jejich technických vlastností. Nicméně na samostatnou správu reklamních kampaní nemám časovou kapacitu. Proto jsme se spojili se specialistou, se kterým velmi úzce spolupracujeme při přípravě textů inzerátů a revizi klíčových slov a vyhledávacích dotazů. Nyní mám také lepší přehled o vynakládaných prostředcích s rozčleněním podle sortimentu.

V GUMEXU jsi už dva roky, můžeš práci zde srovnat s předchozí zkušeností?

Když jsem podnikala, bylo řešení projektů z pohledu hierarchie relativně jednoduché. Úkol se zadal a podřízení jej splnili, nebo nastal proces debaty o jejich odměňování a motivaci obecně. V GUMEXU přímo na projekt e-shopu žádné přímé podřízené nemám, ale jsem za něj osobně zodpovědná.

Cítím se v tomto směru spíše jako projektový manažer. Celý webový projekt je navíc provázán prakticky do všech procesů firmy, od logistiky přes obchod až k fakturaci. Vytvářím tedy na jednotlivé úkoly malé týmy a jejich výsledky pak propojuji a jako mozaiku skládám dohromady. Někdy je náročné sladit pracovní program lidí ve všech týmech. V GUMEXU je ale ochota mých kolegů ke spolupráci výborná.

A jak se změnil tvůj současný styl práce oproti dřívějšímu soukromému podnikání?

Největší pozitivum vidím v tom, že na problémy nejsem sama. Vždycky se najde někdo, s kým se mohu poradit. Někdo, kdo mi pomůže doladit detaily a najít řešení. Hodně mi pomohl také otevřený přístup majitelů GUMEXU, který mi umožnil najmout si externí poradce pro ty oblasti, kde moje znalosti nebyly dostatečně detailní. S pomocí těchto specialistů jsem pak byla schopná posunout celý projekt nového webu na skutečně profesionální úroveň. Ohromnou pomoc pro mě také představoval osobní přístup konzultantů z firem, které pro nás tvořily jak web v minulosti, tak i web nový. Velmi si cením jejich nasazení a mnoha skvělých postřehů.

Mám dojem, že jsi jako pracovnice dokonalá. Přesto se ptám, je něco, s čím nejsi na své pozici úplně spokojená?

Asi nejvíce mne mrzí, že nemám více času pro svou kolegyni Jitku, kterou jsem do firmy přijímala a jejíž velká část pracovního úvazku měla spočívat právě v online marketingu. Ačkoliv se snažím vyšetřit si čas, kdykoliv to jen trochu jde, mám pocit, že je to málo. O to víc oceňuji, jak si Jitka ve své nelehké pozici poradila a během svého působení se jí podařilo zcela převzít správu e-mailových kampaní, na kterých pracuje společně s naším marketingovým ředitelem. Můj přínos v tomto směru se tak mohl omezit na řešení technických problémů a synchronizaci dat. Navíc se jí podařilo proniknout i do nelehkých technických témat spojených s naším sortimentem, a tak již sama dokáže připravit texty na web. Na druhou stranu mě o to víc těší, že Jitka dostala prostor realizovat se v ostatních marketingových činnostech, jako je vymýšlení a realizace dárků, reklamních předmětů a stánku na veletrh. V tomto směru je úžasná a věřím, že i naši zákazníci oceňují, že se jim věnuje někdo, koho to opravdu baví.

Zbývá ti ještě nějaký volný čas?

Nějak rychle mi vyrostly děti, snažím se tedy dohnat, co se dá. Chci s nimi strávit co nejvíce času a moc mě to baví. Jezdíme na kolech, občas vyrazíme do lesa. A taky jsme společně se synem začali lézt po skalách. Moc ráda s dětmi diskutuji, přináší mi často úplně jiné úhly pohledu na svět kolem, a to mě obohacuje. Někdy si také udělám čas pouze pro sebe a jdu si zaběhat. Po večerech si občas zajdu na nějakou přednášku, většinou s tématikou online marketingu nebo IT – ráda se učím nové věci. Pravidelně se také setkávám i s lidmi z tohoto oboru v neformálním prostředí a přátelské atmosféře.

Děkuji za rozhovor.

Rozhovor s Ing. Andreou Krejčí, vedoucí správy webu a specialistkou na online marketing společnosti GUMEX, připravila Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX.

 

Ing. Andrea Krejčí

Vystudovala VŠE Praha, obor mezinárodní obchod. 8 let podnikala – provozovala e-shop s výtvarnými potřebami, poté pracovala pro online agenturu H1.cz jako Account Manager (konzultant). V GUMEXU pracuje od ledna 2017 na pozici vedoucí správy webu a jako specialistka na online marketing.

 

Doporučené odkazy

Chcete se poradit?