Osobní rozvoj zaměstnance

Lze motivovat zaměstnance v práci na stejné pracovní pozici ještě po 16 letech? A jakou vnitřní motivaci si musí osvojit on sám, aby ho práce „naplňovala“? V říjnu 2021 jsme na toto téma hovořili s Pavlem Slaným, specialistou prodeje na pobočce Brno.

Pavel Slaný

Pavle, vzpomínáš na začátek svého působení u naší firmy?

Na pohovor jsem šel rovnou cestou z jazykové školy, kde jsem tehdy studoval angličtinu. Vůbec jsem netušil, co mám od pohovoru čekat a co vlastně sám chci. Po třech dnech jste mi zavolali, zda mohu nastoupit. Měl jsem dilema, v den nástupu do práce se konaly rovněž přijímačky na VŠ. Rozhodl jsem se, že rovnou půjdu pracovat. Zpětně jsem toho nikdy nelitoval.

Čím tě zaujala pracovní pozice, o kterou ses ucházel?

Pozice specialista prodeje byla tehdy velmi pestrá, měl jsem zvládnout i práci pokladního, dispečera, ale i výpomoc ve skladu. A tyto zkušenosti využívám ještě dnes – jsem schopen zboží samostatně vychystat i vyfakturovat.

Měl jsi zpočátku nějaké „těžké chvilky“?

Zastupoval jsem velmi často nemocnou kolegyni na pokladně – kromě práce s hotovostí jsem vystavoval faktury, dobropisy, účtenky, štítky. Tento půlrok byl pro mě opravdu nejtěžším obdobím.

Pamatuješ si své první zákazníky? Změnily se od té doby nějak výrazně jejich potřeby?

Vnímám čím dál větší tlak na rychlost dodávky. To má dopad na celý proces vyřízení objednávky – obchod, sklad, fakturaci, logistiku – žádný článek se nesmí opozdit. Přál bych si, aby někteří naši zákazníci více plánovali, a tím pádem nám zadávali objednávky včas.

Poradil bys zpětně něco svému mladšímu já? Máš radu i pro současné nováčky v naší firmě?

Hlavně být nad věcí, nestresovat se a z každé chyby se poučit.

Předpokládal jsi, že se budeš zabývat pouze určitou částí našeho sortimentu zboží a služeb?

Požadavky zákazníků přicházejí ze všech možných oborů, nejde se zaměřit pouze na jednu část. Časem se portfolio v hlavě usadí.

Lze vůbec zvládnout v jedné osobě tak rozsáhlou škálu naší nabídky?

Někdy je potřeba se s kolegy vzájemně poradit, s brněnskou vedoucí výroby Hankou se radím o dopravníkových pásech nebo hydraulice. Ohledně pásů se obracím i na Jaru, kolegu ze strážnické výroby, který pásy zaměřuje. Co on udělá, to vyjde minimálně na 99 %. Je perfektní mít možnost spolupracovat s někým, kdo u nás pásy přímo montuje, má praxi a rozumí tomu.

Naši specialisté prodeje používali dříve při jednání se zákazníky vytištěné katalogy, nyní čerpají informace z našeho webu. Jak ty při své práci využíváš tyto informační zdroje?

Odhaduji, že náš web používám pracovně tak ve 40 %, katalogy v 60 % případů. V katalogu názorně ukážu zákazníkovi detaily požadovaného produktu. Někteří zákazníci taky stále rádi listují našimi katalogy – v práci i doma nad kafem. Ale náš sortiment se stále rozšiřuje, a tak se ani já, zastánce tradičního katalogu, neobejdu bez informací z našeho webu.

Co ti připadá na tvé práci nejtěžší?

Když má zákazník požadavek, který neumí vysvětlit, specifikovat. Musím přemýšlet za něj, co by se pro jeho potřebu nejlépe hodilo, ptát se ho na více podrobností. Většinou jsou na komunikaci nejnáročnější zákazníci, kteří nakonec potřebují tři metry hadice…

Jaký typ zákazníka máš rád?

Mám rád srdečné, komunikativní zákazníky. Sladíme si naše vzájemné požadavky a dokážeme se u toho i zasmát. Když se už známe, zeptám se třeba, jak se máte? Bez vzájemného vztahu mi to připadá jen jako studený, neosobní obchod. Dávám tedy přednost spíše osobnímu nebo telefonickému kontaktu.

Už 16 let pracuješ na stejné pozici. Prozradíš nám svoji vnitřní motivaci, která tě posouvá dál?

Pokládám za svůj osobní úspěch, že svou práci dobře zvládám i po tolika letech. A když se mi podaří nějaký větší obchod, který dopadne výborně pro obě strany, jsem na to hrdý. Mým motorem je tedy pomoc zákazníkovi a zpětná kladná reference.

Vím, že jsi postupem času vyzrál nejen profesně, ale také ses stal už dvojnásobným tatínkem. Co tě nejvíce naplňuje v osobním životě?

Chci se dobře postarat o rodinu, cítit klid okolo rodinného krbu. Chodíme s manželkou a s dcerami na procházky, jezdíme na výlety do přírody, navštěvujeme památky. Moje srdeční záležitost jsou Luhačovice, tam se cítíme moc dobře a rádi se tam vracíme a ochutnáváme všechny druhy pramenů, užíváme si klidu a míru.

 

Pavel SlanýPavel Slaný

Vystudoval gymnázium v Moravském Krumlově, poté v roce 2005 nastoupil do GUMEXU. Volný čas tráví aktivně s rodinou a fenkou australského ovčáka Suki. Rád si s kamarády zahraje fotbal.

 

 

 

Rozhovor s Pavlem Slaným, specialistou prodeje na pobočce GUMEXU v Brně, připravila v říjnu 2021 Jana Lagová, MBA, personální ředitelka společnosti GUMEX.

Foto: archiv společnosti GUMEX.

Lze motivovat zaměstnance v práci na stejné pracovní pozici ještě po 16 letech? A jakou vnitřní motivaci si musí osvojit on sám, aby ho práce „naplňovala“? V říjnu 2021 jsme na toto téma hovořili s Pavlem Slaným, specialistou prodeje na pobočce Brno.

Pavel Slaný

Pavle, vzpomínáš na začátek svého působení u naší firmy?

Na pohovor jsem šel rovnou cestou z jazykové školy, kde jsem tehdy studoval angličtinu. Vůbec jsem netušil, co mám od pohovoru čekat a co vlastně sám chci. Po třech dnech jste mi zavolali, zda mohu nastoupit. Měl jsem dilema, v den nástupu do práce se konaly rovněž přijímačky na VŠ. Rozhodl jsem se, že rovnou půjdu pracovat. Zpětně jsem toho nikdy nelitoval.

Čím tě zaujala pracovní pozice, o kterou ses ucházel?

Pozice specialista prodeje byla tehdy velmi pestrá, měl jsem zvládnout i práci pokladního, dispečera, ale i výpomoc ve skladu. A tyto zkušenosti využívám ještě dnes – jsem schopen zboží samostatně vychystat i vyfakturovat.

Měl jsi zpočátku nějaké „těžké chvilky“?

Zastupoval jsem velmi často nemocnou kolegyni na pokladně – kromě práce s hotovostí jsem vystavoval faktury, dobropisy, účtenky, štítky. Tento půlrok byl pro mě opravdu nejtěžším obdobím.

Pamatuješ si své první zákazníky? Změnily se od té doby nějak výrazně jejich potřeby?

Vnímám čím dál větší tlak na rychlost dodávky. To má dopad na celý proces vyřízení objednávky – obchod, sklad, fakturaci, logistiku – žádný článek se nesmí opozdit. Přál bych si, aby někteří naši zákazníci více plánovali, a tím pádem nám zadávali objednávky včas.

Poradil bys zpětně něco svému mladšímu já? Máš radu i pro současné nováčky v naší firmě?

Hlavně být nad věcí, nestresovat se a z každé chyby se poučit.

Předpokládal jsi, že se budeš zabývat pouze určitou částí našeho sortimentu zboží a služeb?

Požadavky zákazníků přicházejí ze všech možných oborů, nejde se zaměřit pouze na jednu část. Časem se portfolio v hlavě usadí.

Lze vůbec zvládnout v jedné osobě tak rozsáhlou škálu naší nabídky?

Někdy je potřeba se s kolegy vzájemně poradit, s brněnskou vedoucí výroby Hankou se radím o dopravníkových pásech nebo hydraulice. Ohledně pásů se obracím i na Jaru, kolegu ze strážnické výroby, který pásy zaměřuje. Co on udělá, to vyjde minimálně na 99 %. Je perfektní mít možnost spolupracovat s někým, kdo u nás pásy přímo montuje, má praxi a rozumí tomu.

Naši specialisté prodeje používali dříve při jednání se zákazníky vytištěné katalogy, nyní čerpají informace z našeho webu. Jak ty při své práci využíváš tyto informační zdroje?

Odhaduji, že náš web používám pracovně tak ve 40 %, katalogy v 60 % případů. V katalogu názorně ukážu zákazníkovi detaily požadovaného produktu. Někteří zákazníci taky stále rádi listují našimi katalogy – v práci i doma nad kafem. Ale náš sortiment se stále rozšiřuje, a tak se ani já, zastánce tradičního katalogu, neobejdu bez informací z našeho webu.

Co ti připadá na tvé práci nejtěžší?

Když má zákazník požadavek, který neumí vysvětlit, specifikovat. Musím přemýšlet za něj, co by se pro jeho potřebu nejlépe hodilo, ptát se ho na více podrobností. Většinou jsou na komunikaci nejnáročnější zákazníci, kteří nakonec potřebují tři metry hadice…

Jaký typ zákazníka máš rád?

Mám rád srdečné, komunikativní zákazníky. Sladíme si naše vzájemné požadavky a dokážeme se u toho i zasmát. Když se už známe, zeptám se třeba, jak se máte? Bez vzájemného vztahu mi to připadá jen jako studený, neosobní obchod. Dávám tedy přednost spíše osobnímu nebo telefonickému kontaktu.

Už 16 let pracuješ na stejné pozici. Prozradíš nám svoji vnitřní motivaci, která tě posouvá dál?

Pokládám za svůj osobní úspěch, že svou práci dobře zvládám i po tolika letech. A když se mi podaří nějaký větší obchod, který dopadne výborně pro obě strany, jsem na to hrdý. Mým motorem je tedy pomoc zákazníkovi a zpětná kladná reference.

Vím, že jsi postupem času vyzrál nejen profesně, ale také ses stal už dvojnásobným tatínkem. Co tě nejvíce naplňuje v osobním životě?

Chci se dobře postarat o rodinu, cítit klid okolo rodinného krbu. Chodíme s manželkou a s dcerami na procházky, jezdíme na výlety do přírody, navštěvujeme památky. Moje srdeční záležitost jsou Luhačovice, tam se cítíme moc dobře a rádi se tam vracíme a ochutnáváme všechny druhy pramenů, užíváme si klidu a míru.

 

Pavel SlanýPavel Slaný

Vystudoval gymnázium v Moravském Krumlově, poté v roce 2005 nastoupil do GUMEXU. Volný čas tráví aktivně s rodinou a fenkou australského ovčáka Suki. Rád si s kamarády zahraje fotbal.

 

 

 

Rozhovor s Pavlem Slaným, specialistou prodeje na pobočce GUMEXU v Brně, připravila v říjnu 2021 Jana Lagová, MBA, personální ředitelka společnosti GUMEX.

Foto: archiv společnosti GUMEX.

Chcete se poradit?