Srdce nákupu bije pro férovost a kvalitu

Oddělení nákupu hraje v GUMEXU klíčovou roli při zabezpečování kvality, dostupnosti a spolehlivosti produktů. Ředitel nákupu Adam Březovský vede tým, který se stará o strategické řízení dodavatelských vztahů a optimalizaci zásob. V rozhovoru přibližuje, jak funguje nákup v praxi, jaké výzvy přináší současná doba a proč je férovost základem každého obchodního rozhodnutí.

Adame, vedete oddělení nákupu v GUMEXU. Co je podstatou Vaší práce? 

Základním mottem mojí práce – a to platí vlastně pro celý nákupní tým v GUMEXU – je mít to správné zboží v požadovaném čase, na správném místě a za co nejlepší možnou cenu. Od toho se odvíjejí všechny moje nákupní aktivity. Zároveň je moje práce zaměřená na komunikaci se strategickými dodavateli, rozvoj produktového portfolia, podporu ostatních týmů – především obchodního, výrobního, marketingového, kvality a logistiky. Zcela zásadním faktorem je pro mě nákupní tým, tedy tým lidí, které mám denně kolem sebe a na které se mohu v každé situaci spolehnout. Mám velkou radost, že spolupráce v našem týmu perfektně funguje. Vnímám a cením si jisté volnosti při rozhodování o nových produktech, dodavatelích a rozvoji nákupních strategií.

Podle jakých kritérií vybíráte dodavatele? 

Naši dodavatelé musí splňovat určitá kritéria, která jsou nezbytným předpokladem pro vzájemnou spolupráci. Snažíme se spolupracovat přímo s výrobními společnostmi, protože je pak jednodušší pochopit jejich produkci. Klíčová je kvalita – ve spolupráci s naším oddělením kvality probíhají pravidelné audity u dodavatelů. Společně též řešíme případné reklamace. Důraz klademe na evropskou produkci a snažíme se podporovat i menší a střední dodavatele z regionů, kde působíme. Stávající dodavatele se snažíme rozvíjet a spolu s nimi růst. Pomáhá nám v tom i každoroční hodnocení našich strategických dodavatelů, jejich zpětná vazba k tomuto hodnocení i posouzení vývoje spolupráce. Pokud je dodavatel spolehlivý a vzájemná spolupráce výborně funguje, je to náš společný úspěch.

 

 

 

 

 

 

 

 

Čelíte dnes v nákupu výzvám, například z pohledu cen anebo dostupnosti materiálů? Jak na ně reagujete?

Aktuální geopolitická situace nás nenechává chladnými. Navzdory tomu – určitě nejsme v takové situaci, jaká byla během covidu anebo na začátku konfliktu na Ukrajině. Tehdy panovala výrazně vyšší poptávka po všem – běžných i speciálních produktech – a jen málokdo je měl na skladě anebo dokázal zabezpečit požadované množství. Vzhledem k širokému spektru nakupovaných produktů nikdy nemůžeme říct, že panuje stabilita – to by bylo nerelevantní. Vždy se najde surovina anebo jiný ovlivňující faktor, kvůli kterému se dodavatel – anebo skupina dodavatelů – rozhodne zvýšit ceny. Tehdy začíná vyjednávání o cenách – tedy naše práce, abychom tyto vlivy co nejvíce zmírnili. Minulý rok jsme také za pomoci interního systému optimalizace zásob vylepšili a zjednodušili množství výrobků v našich skladech a přesuny mezi nimi.

Zákazníkům nabízíme různé varianty výrobků. Jak se daří zajistit tuto flexibilitu v rámci nákupu? 

Je to dáno určitou nákupní strategií – nechceme se dostat do situace, kdy kvůli výpadku jednoho dodavatele nemůžeme dodávat. Proto jich máme v záloze hned několik a snažíme se, aby chápali, kde je jejich místo v dodavatelském „žebříčku“ a rozuměli našemu systému. Zároveň se nebojíme překročit rámec našich dodavatelů – oslovujeme nové, zajímavé společnosti, ve kterých vidíme potenciál. V posledních dvou letech pociťujeme zvýšenou poptávku po nestandardních produktech – atypických nebo takových, které s naším sortimentem souvisí jen okrajově. Stále se nám daří objevovat nové zajímavé dodavatele nebo produkty.

Umíte tedy splnit i netypické požadavky? 

Poptávky na speciální produkty (tedy mimo náš běžný sortiment, modifikace nebo atypy) vnímáme výrazně častěji než v minulosti. V takových případech dá nákupní tým hlavy dohromady, snaží se najít co nejrychlejší a nejefektivnější řešení a často oslovuje nové dodavatele. U speciálních produktů nebo nových dodavatelů je to složitější, protože často nevíme, co od nich můžeme očekávat. Proto s nimi komunikujeme co nejjednodušeji – aby zákazník dostal nabídku v co nejkratším čase a za ideálních podmínek. Máme pevně nastavená pravidla pro standardní a nestandardní situace, kterých se držíme – a díky nim můžeme být efektivnější. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naše firma si dlouhodobě zakládá na tom, že dodává to, co zákazník skutečně poptává. Jak se tento přístup projevuje ve vaší práci? 

Ano – v tomto jsme důslední. Není možné, aby si zákazník objednal například hadici ABC a dostal XYZ. I když může jít o produkt, který poslouží stejně dobře, nechceme zákazníka klamat (a zklamat). Proto hrajeme férovou hru a dodáváme to, co si zákazník objedná, nebo mu nabídneme jasnou alternativu. Hned na začátku zákazník dostává jasnou informaci o tom, co mu bude dodáno. Snažíme se být co nejférovější a stejný přístup očekáváme od našich dodavatelů i zákazníků. Nežijeme v jednoduché době, ale oboustranná férovost je podle mě klíčem k dlouhodobému úspěchu.

Můžete nám říct více o novinkách v sortimentu GUMEXU? 

Novinek máme poměrně dost a aktuálně se jedná především o sortiment plastů. Konkrétně jde o polotovary ve formě desek, plných a dutých tyčí, které dokážeme následně zpracovat přes naši výrobu. Konkrétně od jednodušších materiálů – jako je PA6, PE, PE-HD – až po sofistikovanější materiály jako POM-C, PTFE, PVDF anebo PEEK. Zároveň je třeba zmínit neustále se rozvíjející sortiment pěnových a mikroporézních materiálů, ze kterých vyrábíme výplně do kufrů a další podobný obalový sortiment. Dalším zajímavým sortimentem jsou produkty splňující normu EN 45545 – ať už jde o profily, hadice, těsnění, nebo o plastové materiály splňující požadavky této normy.

Proč nemá GUMEX další prodejce? Je to záměr, nebo reakce na trh?

Máme ucelený systém fungování, který je jednotný pro všechny pobočky. Všechny pozice fungují stejně – ať už v Plzni, nebo v Košicích. Přenést takový systém do již zaběhnuté firmy, tedy k distributorovi, je velmi složité. Není to jen o systematické práci, ale i o návaznostech, které spojují jednotlivá oddělení. Další věcí je odbornost, zejména obchodní (ale i nákupní a výrobní tým má široké povědomí o produktech a službách).

Vzdělávaní a exkurze jsou důležité i pro specialisty nákupu. Jak se staráte o odborný růst svého týmu? 

Nákupčí pravidelně navštěvují své strategické dodavatele, zjišťují, jakým způsobem probíhá výroba produktů, jaký je posun oblasti výroby, jaké jsou nebo budou novinky u dodavatele. Zároveň pravidelně navštěvujeme evropské veletrhy, odborná fóra a semináře. A to nejen v rámci produktů, ale i technologických a systémových možností. Aby získané zkušenosti o produktech nezůstaly jen „pod pokličkou“ nákupu, je každý nákupčí zároveň i interním školitelem. V praxi to znamená, že připravuje a následně prezentuje informace a nabyté vědomosti o produktech ostatním kolegům ve firmě.

 


Adam Březovský

Vystudoval Purkyňovo gymnázium ve Strážnici, absolvoval několik semestrů na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Od roku 2010 pracuje v GUMEXU, kam nastoupil původně na pozici specialisty prodeje. Od roku 2016 zastává pozici ředitele nákupu. S manželkou Aničkou vychovává dceru Svatavu a syna Eduarda. Ve volném čase se snaží věnovat rodině, sportu a přírodě.

 


Názor majitele společnosti Dušana Sedláčka:

Adam je skvělý odborník. Od chvíle, kdy nastoupil jako specialista, bylo jasné, že má chuť věci posouvat dopředu – zlepšovat procesy, hledat nové cesty a přispívat k tomu, aby firma fungovala lépe a zákazníci byli spokojení. Na pozici ředitele nákupu se dostal naprosto zaslouženě. Má přehled, umí plánovat a rozhodovat se s rozvahou. Díky jeho vedení jsme zvládli i náročné situace – třeba během covidu nebo při výpadcích surovin u dodavatelů jsme dokázali udržet plynulé dodávky. Firma se neustále vyvíjí, zavádíme nové technologie a s tím přichází i potřeba nových materiálů. Adamův tým to zvládá výborně. Podařilo se nám také výrazně zlepšit systém řízení zásob – nebyla to jednoduchá práce, ale výsledky jsou vidět a práce na tom stále pokračuje. A co je nejdůležitější – s Adamem je prostě radost spolupracovat. Vždycky pomůže, poradí, i ve chvílích, když třeba doma betonuje plot. 


Rozhovor s Adamem Březovským připravila v červenci 2025 Martina Lepáčeková, marketingová specialistka společnosti GUMEX SK, spol. s r.o. Foto: archiv společnosti GUMEX

Oddělení nákupu hraje v GUMEXU klíčovou roli při zabezpečování kvality, dostupnosti a spolehlivosti produktů. Ředitel nákupu Adam Březovský vede tým, který se stará o strategické řízení dodavatelských vztahů a optimalizaci zásob. V rozhovoru přibližuje, jak funguje nákup v praxi, jaké výzvy přináší současná doba a proč je férovost základem každého obchodního rozhodnutí.

 

Adame, vedete oddělení nákupu v GUMEXU. Co je podstatou Vaší práce? 

Základním mottem mojí práce – a to platí vlastně pro celý nákupní tým v GUMEXU – je mít to správné zboží v požadovaném čase, na správném místě a za co nejlepší možnou cenu. Od toho se odvíjejí všechny moje nákupní aktivity. Zároveň je moje práce zaměřená na komunikaci se strategickými dodavateli, rozvoj produktového portfolia, podporu ostatních týmů – především obchodního, výrobního, marketingového, kvality a logistiky. Zcela zásadním faktorem je pro mě nákupní tým, tedy tým lidí, které mám denně kolem sebe a na které se mohu v každé situaci spolehnout. Mám velkou radost, že spolupráce v našem týmu perfektně funguje. Vnímám a cením si jisté volnosti při rozhodování o nových produktech, dodavatelích a rozvoji nákupních strategií.

Podle jakých kritérií vybíráte dodavatele? 

Naši dodavatelé musí splňovat určitá kritéria, která jsou nezbytným předpokladem pro vzájemnou spolupráci. Snažíme se spolupracovat přímo s výrobními společnostmi, protože je pak jednodušší pochopit jejich produkci. Klíčová je kvalita – ve spolupráci s naším oddělením kvality probíhají pravidelné audity u dodavatelů. Společně též řešíme případné reklamace. Důraz klademe na evropskou produkci a snažíme se podporovat i menší a střední dodavatele z regionů, kde působíme. Stávající dodavatele se snažíme rozvíjet a spolu s nimi růst. Pomáhá nám v tom i každoroční hodnocení našich strategických dodavatelů, jejich zpětná vazba k tomuto hodnocení i posouzení vývoje spolupráce. Pokud je dodavatel spolehlivý a vzájemná spolupráce výborně funguje, je to náš společný úspěch.

Čelíte dnes v nákupu výzvám, například z pohledu cen anebo dostupnosti materiálů? Jak na ně reagujete?

Aktuální geopolitická situace nás nenechává chladnými. Navzdory tomu – určitě nejsme v takové situaci, jaká byla během covidu anebo na začátku konfliktu na Ukrajině. Tehdy panovala výrazně vyšší poptávka po všem – běžných i speciálních produktech – a jen málokdo je měl na skladě anebo dokázal zabezpečit požadované množství. Vzhledem k širokému spektru nakupovaných produktů nikdy nemůžeme říct, že panuje stabilita – to by bylo nerelevantní. Vždy se najde surovina anebo jiný ovlivňující faktor, kvůli kterému se dodavatel – anebo skupina dodavatelů – rozhodne zvýšit ceny. Tehdy začíná vyjednávání o cenách – tedy naše práce, abychom tyto vlivy co nejvíce zmírnili. Minulý rok jsme také za pomoci interního systému optimalizace zásob vylepšili a zjednodušili množství výrobků v našich skladech a přesuny mezi nimi.

Zákazníkům nabízíme různé varianty výrobků. Jak se daří zajistit tuto flexibilitu v rámci nákupu? 

Je to dáno určitou nákupní strategií – nechceme se dostat do situace, kdy kvůli výpadku jednoho dodavatele nemůžeme dodávat. Proto jich máme v záloze hned několik a snažíme se, aby chápali, kde je jejich místo v dodavatelském „žebříčku“ a rozuměli našemu systému. Zároveň se nebojíme překročit rámec našich dodavatelů – oslovujeme nové, zajímavé společnosti, ve kterých vidíme potenciál. V posledních dvou letech pociťujeme zvýšenou poptávku po nestandardních produktech – atypických nebo takových, které s naším sortimentem souvisí jen okrajově. Stále se nám daří objevovat nové zajímavé dodavatele nebo produkty.

Umíte tedy splnit i netypické požadavky? 

Poptávky na speciální produkty (tedy mimo náš běžný sortiment, modifikace nebo atypy) vnímáme výrazně častěji než v minulosti. V takových případech dá nákupní tým hlavy dohromady, snaží se najít co nejrychlejší a nejefektivnější řešení a často oslovuje nové dodavatele. U speciálních produktů nebo nových dodavatelů je to složitější, protože často nevíme, co od nich můžeme očekávat. Proto s nimi komunikujeme co nejjednodušeji – aby zákazník dostal nabídku v co nejkratším čase a za ideálních podmínek. Máme pevně nastavená pravidla pro standardní a nestandardní situace, kterých se držíme – a díky nim můžeme být efektivnější. 

Naše firma si dlouhodobě zakládá na tom, že dodává to, co zákazník skutečně poptává. Jak se tento přístup projevuje ve vaší práci? 

Ano – v tomto jsme důslední. Není možné, aby si zákazník objednal například hadici ABC a dostal XYZ. I když může jít o produkt, který poslouží stejně dobře, nechceme zákazníka klamat (a zklamat). Proto hrajeme férovou hru a dodáváme to, co si zákazník objedná, nebo mu nabídneme jasnou alternativu. Hned na začátku zákazník dostává jasnou informaci o tom, co mu bude dodáno. Snažíme se být co nejférovější a stejný přístup očekáváme od našich dodavatelů i zákazníků. Nežijeme v jednoduché době, ale oboustranná férovost je podle mě klíčem k dlouhodobému úspěchu.

Můžete nám říct více o novinkách v sortimentu GUMEXU? 

Novinek máme poměrně dost a aktuálně se jedná především o sortiment plastů. Konkrétně jde o polotovary ve formě desek, plných a dutých tyčí, které dokážeme následně zpracovat přes naši výrobu. Konkrétně od jednodušších materiálů – jako je PA6, PE, PE-HD – až po sofistikovanější materiály jako POM-C, PTFE, PVDF anebo PEEK. Zároveň je třeba zmínit neustále se rozvíjející sortiment pěnových a mikroporézních materiálů, ze kterých vyrábíme výplně do kufrů a další podobný obalový sortiment. Dalším zajímavým sortimentem jsou produkty splňující normu EN 45545 – ať už jde o profily, hadice, těsnění, nebo o plastové materiály splňující požadavky této normy.

Proč nemá GUMEX další prodejce? Je to záměr, nebo reakce na trh?

Máme ucelený systém fungování, který je jednotný pro všechny pobočky. Všechny pozice fungují stejně – ať už v Plzni, nebo v Košicích. Přenést takový systém do již zaběhnuté firmy, tedy k distributorovi, je velmi složité. Není to jen o systematické práci, ale i o návaznostech, které spojují jednotlivá oddělení. Další věcí je odbornost, zejména obchodní (ale i nákupní a výrobní tým má široké povědomí o produktech a službách).

Vzdělávaní a exkurze jsou důležité i pro specialisty nákupu. Jak se staráte o odborný růst svého týmu? 

Nákupčí pravidelně navštěvují své strategické dodavatele, zjišťují, jakým způsobem probíhá výroba produktů, jaký je posun oblasti výroby, jaké jsou nebo budou novinky u dodavatele. Zároveň pravidelně navštěvujeme evropské veletrhy, odborná fóra a semináře. A to nejen v rámci produktů, ale i technologických a systémových možností. Aby získané zkušenosti o produktech nezůstaly jen „pod pokličkou“ nákupu, je každý nákupčí zároveň i interním školitelem. V praxi to znamená, že připravuje a následně prezentuje informace a nabyté vědomosti o produktech ostatním kolegům ve firmě.

 


Adam Březovský

Vystudoval Purkyňovo gymnázium ve Strážnici, absolvoval několik semestrů na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Od roku 2010 pracuje v GUMEXU, kam nastoupil původně na pozici specialisty prodeje. Od roku 2016 zastává pozici ředitele nákupu. S manželkou Aničkou vychovává dceru Svatavu a syna Eduarda. Ve volném čase se snaží věnovat rodině, sportu a přírodě.

 


Názor majitele společnosti Dušana Sedláčka:

Adam je skvělý odborník. Od chvíle, kdy nastoupil jako specialista, bylo jasné, že má chuť věci posouvat dopředu – zlepšovat procesy, hledat nové cesty a přispívat k tomu, aby firma fungovala lépe a zákazníci byli spokojení. Na pozici ředitele nákupu se dostal naprosto zaslouženě. Má přehled, umí plánovat a rozhodovat se s rozvahou. Díky jeho vedení jsme zvládli i náročné situace – třeba během covidu nebo při výpadcích surovin u dodavatelů jsme dokázali udržet plynulé dodávky. Firma se neustále vyvíjí, zavádíme nové technologie a s tím přichází i potřeba nových materiálů. Adamův tým to zvládá výborně. Podařilo se nám také výrazně zlepšit systém řízení zásob – nebyla to jednoduchá práce, ale výsledky jsou vidět a práce na tom stále pokračuje. A co je nejdůležitější – s Adamem je prostě radost spolupracovat. Vždycky pomůže, poradí, i ve chvílích, když třeba doma betonuje plot. 


Rozhovor s Adamem Březovským připravila v červenci 2025 Martina Lepáčeková, marketingová specialistka společnosti GUMEX SK, spol. s r.o. Foto: archiv společnosti GUMEX

Chcete se poradit?