Správně fungující sklad tepe jako moje srdce - rozhovor ze září 2022

Michal Šesták působí nově jako regionální manažer skladů pro Čechy (Prahu, Hradec Králové a Plzeň). Kromě toho, že organizuje, koordinuje a řídí několik počtem i regionem odlišných týmů pracovníků našich skladů, společně s personálním oddělením vybírá nové kolegy do kolektivů svěřených skladů. Komu dá při tomto výběru přednost? A proč má celý život rád ve všem systém? Odpovědi naleznete v následujícím rozhovoru.

Michal Šesták se skladníky

Michale, je to přesně pět a půl roku, kdy jsi v našem pražském skladu začínal na pozici zástupce vedoucího. Překvapilo tě něco po nástupu k nám tak významně, že si to doposud pamatuješ?

Určitě mne při nástupu překvapilo velké množství zboží, které jsem neznal. Byl to sortiment, ve kterém jsem se musel rychle zorientovat. Taky jsem vnímal, že na vzrůstající náročnost řízení skladu jeho tehdejší vedoucí už nestačil. Měl jsem pocit, že bych měl převzít iniciativu a zajímat se o to, jak zlepšit týmové fungování kolegů ve skladu. A také jsem už od prvního dne cítil velkou podporu vedení – jak personální ředitelky Jany, tak i vedoucího logistiky skladů Petra.

Vypadá to, že ses osvědčil, když jsi po třech měsících práce v naší firmě dostal rovnou nabídku na pozici vedoucího skladu. Co to pro tebe tehdy znamenalo?

Mám „býčí“ povahu, takže jsem tuto nabídku považoval za svou osobní i pracovní výzvu. Za tu relativně krátkou dobu, kdy jsem působil jako zástupce, jsem si uvědomil, že je potřeba některé věci změnit. Nakonec to byla mnohem delší cesta, než jsem si myslel. Můj vedoucí Petr měl na mne vysoké nároky, stále zvedal laťku, ale i v těžkých chvílích byl pro mne velkou oporou. A právě tak jsem se pak snažil budovat i svůj tým.

Vím o tobě, že máš rád systém. Osvědčil se ti i v pracovním životě?

Jistě. Je potřeba si uvědomit, že i v sortimentu dochází k častým změnám, například máme skladem stále větší průměry některých hadic. A to znamená horší manipulaci s těžším zbožím, větší nároky na skladovací prostor. Postupem času jsme přestavěli regály a regálové plochy. Díky tomu jsme mohli narůstající sortiment a objemné dodávky zboží rychle a přehledně naskladnit. Najednou jsme získali více volného místa, a tak i skladníci viděli, že je to posun správným směrem. Mým cílem byl sklad s perfektním provozem při dodržení plné bezpečnosti práce a současně rychlé orientaci všech skladníků. Takže naprostým standardem musí být to, že každé zboží má své přesné umístění. Je srovnáno dle výrobního čísla, identifikační štítky musí směřovat vždy dopředu, a to nám umožňuje mnohem rychlejší vyskladňování zboží. Nastartovali jsme proces, ve kterém jsme postupovali krok za krokem. Opravdu si myslím, že systém a řád chrání před chaosem.

Postupem času jsi převzal zodpovědnost i za nedávno vzniklé sklady v Hradci Králové a v Plzni. Mají nějaká specifika?

Odlišují se velikostí, množstvím zboží pro příjem a výdej i četností osobních odběrů zákazníků. Pražský sklad je z nich největší, a proto se stal hlavním přepravním uzlem pro interní zásobování regionu Čechy. Aby se skladníci dokázali vzájemně zastoupit, začal jsem je učit i další činnosti. Už nebyli specializováni na jednu, maximálně dvě pracovní činnosti, jako tomu bylo dříve, kdy například ten, kdo se zabýval příjmem zboží, nevyskladňoval zboží na pobočky. Tato zastupitelnost se nám osvědčila v době covidu, kdy bylo nutné udržet tempo práce ve skladu i přes vysokou nemocnost skladníků. A to jak v rámci jednotlivého skladu, tak i mezi pobočkami navzájem. Díky tomu si pražský, hradecký i plzeňský kolektiv skladníků dokáže navzájem pomoci a plnohodnotně se zastoupit.

Jaké změny nás v naší logistice v nejbližší době čekají? A čím už jste zákazníky potěšili?

Kromě standardního způsobu doručování zboží, na který jsou naši zákazníci již zvyklí, jsme letos v dubnu spustili na e-shopu GUMEX možnost doručení menších zásilek do výdejních míst prostřednictvím přepravce PPL. Nyní připravujeme rozšíření i na další přepravce a samozřejmě i na samoobslužné boxy. Dále jsme od července pro zákazníky v Rakousku a Německu připravili obdobný systém, který nám funguje už od roku 2018 v Česku a na Slovensku. Zákazník se již podle hodnoty své objednávky dozví konečnou cenu, za kterou mu objednané zboží doručíme. Z hlediska logistiky věnujeme péči o naše zákazníky velkou pozornost. Snažíme se, aby byl pro ně nákup u nás co nejkomfortnější i v návaznosti na jejich následnou interní logistiku (například používáním zákaznických štítků). Takže věřím, že i další připravované novinky zákazníky potěší.

Sklad můžeme jistě bez přehánění chápat jako tepající srdce každé obchodní firmy. Ty v podstatě řídíš jeho tep. Nestresuje tě takový závazek?

Zkušenosti z řešení předchozích problémů a situací mi pomohly v tom, že si více věřím. Vím, že dokážu najít efektivní řešení, a snažím se, aby to tak chápali i mí spolupracovníci. Správné řízení dokáže udržet sklad bez nežádoucích arytmií.

Michal Šesták v kanceláři na pobočce v PlzniDokážeš práci delegovat, nebo máš pocit, že všechno zvládneš nejlépe ty sám?
Postupem času jsem se práci naučil delegovat, protože to je jediná správná cesta, jak velký objem práce zvládnout. Potřebujeme mít v týmu lidi, na které je spolehnutí a jsou ochotni občas pracovat i nad rámec svých povinností. Těchto vlastností jsem si například všiml i u svého zástupce Romana, který se díky své ochotě, píli a lidskému přístupu vypracoval na vedoucího skladu pražské pobočky.

Vedeš týmy, plánuješ, řešíš případné nesrovnalosti při příjmu zboží spolu s oddělením nákupu a kvality, řídíš inventarizaci skladů – to vše je záležitost práce s počítačem a mobilem. Dokázal bys ještě „fyzicky“ zastoupit „řadového“ skladníka, použít skladovou čtečku, VZV, upravit hadici na míru, vyskladnit a naložit zboží na paletě do kamionu?

Pokud tu práci neděláš každodenně, je jasné, že u některých pracovních dovedností ztrácíš potřebnou rychlost a jistotu. Třeba při obsluze manipulační techniky si dávám mnohem větší pozor. Ale stále dokážu vyskladňovat i těžší zboží – proto taky chodím udržovat kondičku do fitness centra! smiley

Když to shrneme, jaké by podle tebe měl mít vedoucí skladu znalosti, schopnosti a zkušenosti?

Myslím, že nejdůležitější je naučit se jednotlivé pracovní postupy a procesy, opravdu jimi projít a pochopit je. Díky tomu pak můžeš objevit a vyřešit případné chyby. Ale vedoucím se nikdo nerodí. Je to jako být rodičem – i to se člověk učí celý život!

Máš pro kolegy skladníky vyčleněnou nějakou hodinu „otevřených dveří“, kdy za tebou mohou přijít? Anebo vše řešíš podle momentální potřeby?

Nelze všechny zastavit v jeden okamžik, proto se snažím o porady opravdu velmi stručné a výstižné. Ale na druhou stranu všichni naši skladníci vědí, že za mnou mohou kdykoli přijít, vyslechnu je a budu připraven s nimi jejich pracovní nebo osobní problém řešit. Chci, aby byli v práci spokojení, cítili se užiteční a práce je bavila.

Společně s naším personálním oddělením se zúčastňuješ výběru nových skladníků. Co od uchazeče již během prvního pracovního pohovoru očekáváš?

Měl by znát alespoň základní informace o naší firmě. Přijít včas, ideálně tak deset minut před začátkem pohovoru. Musím z něj rovněž cítit, že u nás chce skutečně pracovat. Je důležité i to, jak přijde oblečený. Tedy ne nutně v kravatě a saku, s pěstěnou manikúrou, ale v čistém oděvu. Abych měl jistotu, že zvládne fyzickou práci a přitom dbá i na svůj zevnějšek, protože bude i v každodenním kontaktu se zákazníky.

S jakými nedostatky, chybami či omyly uchazečů o pozici skladníka v GUMEXU se nejčastěji setkáváš?

Myslím, že důležitý je průvodní dopis. Stačí alespoň stručně vyjádřit, proč se uchází o práci v naší firmě, ne jen rozeslat univerzální životopis všem firmám. A dobře sestavený životopis včetně reálné fotky z poslední doby je tou správnou vizitkou.

Čeho si na „svých“ skladnících nejvíce vážíš?

Spolehlivosti, upřímnosti, dochvilnosti, smyslu pro pořádek a samozřejmě pracovitosti. A taky smyslu pro humor. Když je občas slyšet ze skladu smích, vím, že je vše v pořádku. Jejich práce je někdy opravdu těžká, sám jsem si to vyzkoušel. Mají můj respekt za to, že odvádějí kvalitní práci. Proto se při zadávání úkolů nevyhýbám slovům „prosím“ a „děkuji“.

 

Michal ŠestákMichal Šesták

Vyučil se instalatérem a v tomto oboru poté i několik let pracoval. Následujících 15 let působil u kávové společnosti Segafredo Zanetti CR jako vedoucí skladu, servisní technik kávovarů a pomocný barista ve Škole kávy. Do GUMEXU nastoupil v roce 2017 na pozici zástupce vedoucího skladu, po 3 měsících se stal vedoucím skladu, od září 2022 je regionálním manažerem skladů v Praze, Hradci Králové a Plzni. K jeho koníčkům patří zpěv v metalové kapele a cestování do asijských zemí. Má rád literaturu faktu, cestopisy a trpasličího pinče Viga.


Názor Petra Doležala, vedoucího logistiky skladů:

S Michalem jsem se poprvé setkal u pracovního pohovoru na pozici zástupce vedoucího skladu pro pobočku Praha. Už tehdy jsem v něm viděl potenciál, který bude schopen rozvíjet. Nebál se převzít zodpovědnost a i přes nelehké počáteční období to nevzdal a věřil si. Díky tomu byl poté pro mne i jasným favoritem na pozici vedoucího skladu. Během následujících let se podílel na rozjezdu skladu na pobočce Hradec Králové a také na naší letos nově otevřené pobočce v Plzni. S každou další pobočkou v Čechách jsme společně řešili nové výzvy, počínaje sestavením týmu až po fungující logistiku. Tyto zkušenosti mu jistě pomohou i na nové pozici regionálního manažera pro sklady v Čechách. Přeji mu hodně víry v jeho schopnosti a podporu teď už mnohem většího svěřeného týmu.


Rozhovor s Michalem Šestákem, regionálním manažerem skladů pro Čechy (Prahu, Hradec Králové a Plzeň), připravila v září 2022 Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX. Foto: archiv společnosti GUMEX, soukromý archiv Michala Šestáka

Michal Šesták působí nově jako regionální manažer skladů pro Čechy (Prahu, Hradec Králové a Plzeň). Kromě toho, že organizuje, koordinuje a řídí několik počtem i regionem odlišných týmů pracovníků našich skladů, společně s personálním oddělením vybírá nové kolegy do kolektivů svěřených skladů. Komu dá při tomto výběru přednost? A proč má celý život rád ve všem systém? Odpovědi naleznete v následujícím rozhovoru.

Michal Šesták se skladníky

Michale, je to přesně pět a půl roku, kdy jsi v našem pražském skladu začínal na pozici zástupce vedoucího. Překvapilo tě něco po nástupu k nám tak významně, že si to doposud pamatuješ?

Určitě mne při nástupu překvapilo velké množství zboží, které jsem neznal. Byl to sortiment, ve kterém jsem se musel rychle zorientovat. Taky jsem vnímal, že na vzrůstající náročnost řízení skladu jeho tehdejší vedoucí už nestačil. Měl jsem pocit, že bych měl převzít iniciativu a zajímat se o to, jak zlepšit týmové fungování kolegů ve skladu. A také jsem už od prvního dne cítil velkou podporu vedení – jak personální ředitelky Jany, tak i vedoucího logistiky skladů Petra.

Vypadá to, že ses osvědčil, když jsi po třech měsících práce v naší firmě dostal rovnou nabídku na pozici vedoucího skladu. Co to pro tebe tehdy znamenalo?

Mám „býčí“ povahu, takže jsem tuto nabídku považoval za svou osobní i pracovní výzvu. Za tu relativně krátkou dobu, kdy jsem působil jako zástupce, jsem si uvědomil, že je potřeba některé věci změnit. Nakonec to byla mnohem delší cesta, než jsem si myslel. Můj vedoucí Petr měl na mne vysoké nároky, stále zvedal laťku, ale i v těžkých chvílích byl pro mne velkou oporou. A právě tak jsem se pak snažil budovat i svůj tým.

Vím o tobě, že máš rád systém. Osvědčil se ti i v pracovním životě?

Jistě. Je potřeba si uvědomit, že i v sortimentu dochází k častým změnám, například máme skladem stále větší průměry některých hadic. A to znamená horší manipulaci s těžším zbožím, větší nároky na skladovací prostor. Postupem času jsme přestavěli regály a regálové plochy. Díky tomu jsme mohli narůstající sortiment a objemné dodávky zboží rychle a přehledně naskladnit. Najednou jsme získali více volného místa, a tak i skladníci viděli, že je to posun správným směrem. Mým cílem byl sklad s perfektním provozem při dodržení plné bezpečnosti práce a současně rychlé orientaci všech skladníků. Takže naprostým standardem musí být to, že každé zboží má své přesné umístění. Je srovnáno dle výrobního čísla, identifikační štítky musí směřovat vždy dopředu, a to nám umožňuje mnohem rychlejší vyskladňování zboží. Nastartovali jsme proces, ve kterém jsme postupovali krok za krokem. Opravdu si myslím, že systém a řád chrání před chaosem.

Postupem času jsi převzal zodpovědnost i za nedávno vzniklé sklady v Hradci Králové a v Plzni. Mají nějaká specifika?

Odlišují se velikostí, množstvím zboží pro příjem a výdej i četností osobních odběrů zákazníků. Pražský sklad je z nich největší, a proto se stal hlavním přepravním uzlem pro interní zásobování regionu Čechy. Aby se skladníci dokázali vzájemně zastoupit, začal jsem je učit i další činnosti. Už nebyli specializováni na jednu, maximálně dvě pracovní činnosti, jako tomu bylo dříve, kdy například ten, kdo se zabýval příjmem zboží, nevyskladňoval zboží na pobočky. Tato zastupitelnost se nám osvědčila v době covidu, kdy bylo nutné udržet tempo práce ve skladu i přes vysokou nemocnost skladníků. A to jak v rámci jednotlivého skladu, tak i mezi pobočkami navzájem. Díky tomu si pražský, hradecký i plzeňský kolektiv skladníků dokáže navzájem pomoci a plnohodnotně se zastoupit.

Jaké změny nás v naší logistice v nejbližší době čekají? A čím už jste zákazníky potěšili?

Kromě standardního způsobu doručování zboží, na který jsou naši zákazníci již zvyklí, jsme letos v dubnu spustili na e-shopu GUMEX možnost doručení menších zásilek do výdejních míst prostřednictvím přepravce PPL. Nyní připravujeme rozšíření i na další přepravce a samozřejmě i na samoobslužné boxy. Dále jsme od července pro zákazníky v Rakousku a Německu připravili obdobný systém, který nám funguje už od roku 2018 v Česku a na Slovensku. Zákazník se již podle hodnoty své objednávky dozví konečnou cenu, za kterou mu objednané zboží doručíme. Z hlediska logistiky věnujeme péči o naše zákazníky velkou pozornost. Snažíme se, aby byl pro ně nákup u nás co nejkomfortnější i v návaznosti na jejich následnou interní logistiku (například používáním zákaznických štítků). Takže věřím, že i další připravované novinky zákazníky potěší.

Sklad můžeme jistě bez přehánění chápat jako tepající srdce každé obchodní firmy. Ty v podstatě řídíš jeho tep. Nestresuje tě takový závazek?

Zkušenosti z řešení předchozích problémů a situací mi pomohly v tom, že si více věřím. Vím, že dokážu najít efektivní řešení, a snažím se, aby to tak chápali i mí spolupracovníci. Správné řízení dokáže udržet sklad bez nežádoucích arytmií.

Michal Šesták v kanceláři na pobočce v PlzniDokážeš práci delegovat, nebo máš pocit, že všechno zvládneš nejlépe ty sám?
Postupem času jsem se práci naučil delegovat, protože to je jediná správná cesta, jak velký objem práce zvládnout. Potřebujeme mít v týmu lidi, na které je spolehnutí a jsou ochotni občas pracovat i nad rámec svých povinností. Těchto vlastností jsem si například všiml i u svého zástupce Romana, který se díky své ochotě, píli a lidskému přístupu vypracoval na vedoucího skladu pražské pobočky.

Vedeš týmy, plánuješ, řešíš případné nesrovnalosti při příjmu zboží spolu s oddělením nákupu a kvality, řídíš inventarizaci skladů – to vše je záležitost práce s počítačem a mobilem. Dokázal bys ještě „fyzicky“ zastoupit „řadového“ skladníka, použít skladovou čtečku, VZV, upravit hadici na míru, vyskladnit a naložit zboží na paletě do kamionu?

Pokud tu práci neděláš každodenně, je jasné, že u některých pracovních dovedností ztrácíš potřebnou rychlost a jistotu. Třeba při obsluze manipulační techniky si dávám mnohem větší pozor. Ale stále dokážu vyskladňovat i těžší zboží – proto taky chodím udržovat kondičku do fitness centra! smiley

Když to shrneme, jaké by podle tebe měl mít vedoucí skladu znalosti, schopnosti a zkušenosti?

Myslím, že nejdůležitější je naučit se jednotlivé pracovní postupy a procesy, opravdu jimi projít a pochopit je. Díky tomu pak můžeš objevit a vyřešit případné chyby. Ale vedoucím se nikdo nerodí. Je to jako být rodičem – i to se člověk učí celý život!

Máš pro kolegy skladníky vyčleněnou nějakou hodinu „otevřených dveří“, kdy za tebou mohou přijít? Anebo vše řešíš podle momentální potřeby?

Nelze všechny zastavit v jeden okamžik, proto se snažím o porady opravdu velmi stručné a výstižné. Ale na druhou stranu všichni naši skladníci vědí, že za mnou mohou kdykoli přijít, vyslechnu je a budu připraven s nimi jejich pracovní nebo osobní problém řešit. Chci, aby byli v práci spokojení, cítili se užiteční a práce je bavila.

Společně s naším personálním oddělením se zúčastňuješ výběru nových skladníků. Co od uchazeče již během prvního pracovního pohovoru očekáváš?

Měl by znát alespoň základní informace o naší firmě. Přijít včas, ideálně tak deset minut před začátkem pohovoru. Musím z něj rovněž cítit, že u nás chce skutečně pracovat. Je důležité i to, jak přijde oblečený. Tedy ne nutně v kravatě a saku, s pěstěnou manikúrou, ale v čistém oděvu. Abych měl jistotu, že zvládne fyzickou práci a přitom dbá i na svůj zevnějšek, protože bude i v každodenním kontaktu se zákazníky.

S jakými nedostatky, chybami či omyly uchazečů o pozici skladníka v GUMEXU se nejčastěji setkáváš?

Myslím, že důležitý je průvodní dopis. Stačí alespoň stručně vyjádřit, proč se uchází o práci v naší firmě, ne jen rozeslat univerzální životopis všem firmám. A dobře sestavený životopis včetně reálné fotky z poslední doby je tou správnou vizitkou.

Čeho si na „svých“ skladnících nejvíce vážíš?

Spolehlivosti, upřímnosti, dochvilnosti, smyslu pro pořádek a samozřejmě pracovitosti. A taky smyslu pro humor. Když je občas slyšet ze skladu smích, vím, že je vše v pořádku. Jejich práce je někdy opravdu těžká, sám jsem si to vyzkoušel. Mají můj respekt za to, že odvádějí kvalitní práci. Proto se při zadávání úkolů nevyhýbám slovům „prosím“ a „děkuji“.

 

Michal ŠestákMichal Šesták

Vyučil se instalatérem a v tomto oboru poté i několik let pracoval. Následujících 15 let působil u kávové společnosti Segafredo Zanetti CR jako vedoucí skladu, servisní technik kávovarů a pomocný barista ve Škole kávy. Do GUMEXU nastoupil v roce 2017 na pozici zástupce vedoucího skladu, po 3 měsících se stal vedoucím skladu, od září 2022 je regionálním manažerem skladů v Praze, Hradci Králové a Plzni. K jeho koníčkům patří zpěv v metalové kapele a cestování do asijských zemí. Má rád literaturu faktu, cestopisy a trpasličího pinče Viga.


Názor Petra Doležala, vedoucího logistiky skladů:

S Michalem jsem se poprvé setkal u pracovního pohovoru na pozici zástupce vedoucího skladu pro pobočku Praha. Už tehdy jsem v něm viděl potenciál, který bude schopen rozvíjet. Nebál se převzít zodpovědnost a i přes nelehké počáteční období to nevzdal a věřil si. Díky tomu byl poté pro mne i jasným favoritem na pozici vedoucího skladu. Během následujících let se podílel na rozjezdu skladu na pobočce Hradec Králové a také na naší letos nově otevřené pobočce v Plzni. S každou další pobočkou v Čechách jsme společně řešili nové výzvy, počínaje sestavením týmu až po fungující logistiku. Tyto zkušenosti mu jistě pomohou i na nové pozici regionálního manažera pro sklady v Čechách. Přeji mu hodně víry v jeho schopnosti a podporu teď už mnohem většího svěřeného týmu.


Rozhovor s Michalem Šestákem, regionálním manažerem skladů pro Čechy (Prahu, Hradec Králové a Plzeň), připravila v září 2022 Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX. Foto: archiv společnosti GUMEX, soukromý archiv Michala Šestáka

Chcete se poradit?